کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی چیست؟

اینترنت ‌اشیا در پزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ چرا صنعت بهداشت و درمان نیز از تکنولوژی اینترنت ‌اشیا استفاده می‌کند؟ مزیت و کاربرد این روش چیست؟ اگر شما هم چنین سؤالاتی را در ذهنتان دارید تا آخر مقاله با ما باشید تا به جواب‌هایتان برسید.

تعریف اینترنت اشیا پزشکی

اگر هنوز درباره تکنولوژی iot اطلاعات کاملی ندارید پیشنهاد می‌کنیم که مقاله اینترنت ‌اشیا چیست و چه کاربردی دارد را حتماً مطالعه کنید. مفهوم اینترنت ‌اشیا، به معنی اتصال‌ اشیا و دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. در واقع، این تکنولوژی انسان را قادر می‌سازد تا‌اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنند. حال اگر همین کار را برای تجهیزات و وسایل پزشکی و درمانی پیاده‌سازی کنیم، به آن اینترنت ‌اشیا پزشکی (IoMT) گفته می‌شود.

کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی

کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی

در قرن ۲۱ شاهد پیشرفت تکنولوژی‌های هیجان‌انگیزی بودیم که یکی از آن‌ها اینترنت ‌اشیا است. به لطف این تکنولوژی، کادر درمان به راحتی و با سرعت بیشتری می‌توانند اطلاعات بیومتریک بیمار را از طریق شبکه بیمارستان مشاهده کنند؛ اما تنها کاربرد اینترنت ‌اشیا به این موارد محدود نیست و شامل موارد زیر می‌شود:

نظارت بیشتر بر بیمار

قبل از پیدایش اینترنت ‌اشیا، تعامل بین پزشکان و بیماران به صورت ملاقات حضوری، ارتباطات تلفنی یا متنی محدود می‌شد. در این شرایط هیچ راه دیگری وجود نداشت که پزشکان بتوانند به‌طور ۲۴ ساعته وضعیت بیماران را تحت نظر داشته باشند. به همین خاطر زمان و انرژی کادر درمان فقط به منظور مراقبت‌ها از بیمار صرف می‌شد.

حال امروزه تعامل پزشک و بیمار جزء مهم‌ترین کاربرد‌ اینترنت‌ اشیا در پزشکی محسوب می‌شود. پزشکان می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی بر سلامت بیمار از راه دور نظارت کند. همچنین استفاده از این روش تأثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و مراقبت‌های بهداشتی و بهبود نتایج درمان بیمار دارد.

سلامت از راه دور و نظارت

آینده اینترنت‌ اشیا در پزشکی، روز به روز در حال پیشرفت است و یکی از کاربرد‌های آن، نظارت بیمار از راه دور است. در این شرایط بیماران حتی نیازی به حضور فیزیکی در بیمارستان و اتاق اورژانس ندارند. به همین خاطر متخصصان اینترنت‌ اشیا اپلیکیشنی به نام telehealth طراحی کرده‌اند که به واسطه آن پزشکان می‌توانند از راه دور با بیمار ارتباط داشته باشند و وضعیت آن را زیر نظر بگیرند.

این کار نه تنها هزینه‌های پزشک و بیمار را به حداقل می‌رساند بلکه به بهبود کیفیت زندگی بیمار نیز کمک زیاد می‌کند؛ زیرا بعضی از افراد به خاطر شرایط جسمانی برای تحرک محدودیت دارند و مراجعه روزانه آن‌ها به مراکز درمانی برایشان بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

دسترسی به سخت‌افزارهای مدرن

امروزه بیمارستان‌های مدرن به نرم‌افزار‌ها و سخت‌های بسیار پیشرفته نیاز مجهز شده‌اند که در حفظ سلامت بیماران کاربرد زیادی دارد. این دستگاه‌ها مانند بسیاری از تجهیزات الکترونیکی دیگر مستعد خطراتی مانند قطعی برق، خرابی سیستم و… هستند که می‌تواند منجر به اختلال در درمان بیماران یا حتی مرگ آن‌ها شوند.

به همین خاطر متخصصان علم iot با استفاده از یک کاربرد اینترنت‌ اشیا در پزشکی توانستند دستگاهی به نام e-Alert طراحی کنند. کاربرد اصلی این دستگاه این است که بر سخت‌افزار‌های موردنیاز در بیمارستان نظارت می‌کند و در صورت بروز هرگونه اشکال یا اختلال به کارمندان بیمارستان هشدار می‌دهد.

پیگیری کارکنان، بیماران و وسایل

یک کاربرد اینترنت‌ اشیا در پزشکی، پیگیری کارمندان، بیماران و اموال بیمارستان است. بیمارستان‌ها معمولاً مراکز درمانی بزرگی هستند که کنترل کردن آن‌ها بسیار مشکل است. هرچقدر هم که سازوکار محکم و مشخصی برای پیگیری اموال و سخت‌افزار‌های آن وضع کنند باز هم ممکن است وسیله‌ای گم یا دزدیده شود. این کار همیشه در مراکز کوچک‌تر به آسانی انجام می‌شود ولی کنترل بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها با هزاران بیمار و پرسنل بسیار مشکل است.

بسیاری از بیمارستان‌های مدرن دنیا با استفاده از سیستم‌های اینترنت‌ اشیا می‌توانند به راحتی ردیابی اموال و وسایل را انجام دهند. در این روش هزینه نیروی انسانی برای نظارت و فعالیت‌های روزمره در محیط بیمارستان بسیار کاهش می‌یابد و تمرکز پرسنل بر خدمت‌رسانی بر بیماران انجام می‌شود.

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در پزشکی

مزایای اینترنت اشیا در پزشکی
مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

زیرساخت سخت‌افزار‌های هوشمند، نرم‌افزار‌ها، سیستم‌های بهداشت و خدمات درمانی هوشمند و… همه و همه زیر مجموعه اینترنت‌ اشیا پزشکی می‌شوند. کلیه سخت‌افزار‌ها و روش‌های مبتنی بر تکنولوژی iot به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یعنی روش‌هایی که مربوط به بیمارستان‌ها و پزشکان و دیگری روش‌های که مربوط به بیماران هستند. در ادامه چند کاربرد اینترنت‌ اشیا در پزشکی و سلامت را با هم دیگر مرور می‌کنیم:

کاهش هزینه های درمان

یکی از مهم‌ترین مزایای اینترنت‌ اشیا در پزشکی این است که نظارت بر بیمار را در زمان واقعی امکان‌پذیر می‌کند. به همین خاطر هزینه‌های اضافی برای اقامت در بیمارستان، بازدید‌های غیرضروری و پذیرش مجدد را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

افزایش کیفیت درمان بهتر

اینترنت‌ اشیا در پزشکی، کادر درمان را قادر می‌سازد تا تصمیمات دقیق‌تری نسبت به شواهد و حال و روز بیمار بگیرند. این کار با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده و دقیقی که این تکنولوژی به آن‌ها می‌دهد به آسانی قابل انجام است.

تشخیص سریع‌تر بیماری

یکی از راه‌های تشخیص سریع بیماری، زمانی اتفاق می‌افتد که پزشکان بر بیمار و داده و اطلاعات آن نظارت مستمری داشته باشند. با استفاده از تکنولوژی اینترنت‌ اشیا می‌توان به درستی بیماری فرد را تشخیص داد و همینطور براساس علائم قبل از بیماری اقدامات جدی را شروع کرد.

پیشگری از بیماری

در علم پزشکی، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به همین خاطر می‌توان با نظارت مداوم بر سلامت فرد، اقدامات لازم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف را انجام داد.

مدیریت دارو و تجهیزات پزشکی

یکی از چالش‌های مهم در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، مدیریت دارو و تجهیزات پزشکی است. این چالش را با استفاده تکنولوژی iot و از طریق دستگاه‌های متصل، می‌توان مدیریت کرد که در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های بی‌مورد خواهد شد.

کاهش خطای انسانی

یکی از چالش‌های حوزه پزشکی، تشخیص نادرست و خطا‌های انسانی است. تشخیص نادرست در خیلی از صنایع باعث ضرر‌های گوناگون می‌شود؛ ولی چون پزشکی با جان انسان‌ها سروکار دارد، یک تصمیم اشتباه ممکن است ضرر‌های غیرقابل جبرانی را برجای بگذارد.

به همین خاطر پزشکان با استفاده از داده‌ها و اطلاعات ایجاد شده‌ای که دستگاه‌های اینترنت‌ اشیا دریافت می‌کنند می‌توانند سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری خود را افزایش دهند. همینطور خطا و هزینه‌های اضافی مراقبتی نیز کاهش پیدا می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله اینترنت‌ اشیا در پزشکی درباره دستگاه‌ها و سیستم‌های هوشمندی صحبت کردیم. این تکنولوژی هیچ گاه جایگزین مراقبت‌های پزشکی نخواهشد شد؛ بلکه می‌توانند بهتر شدن خدمات‌رسانی به بیماران و راحت‌تر کردن کار پرسنل بیمارستان کمک کنند.

امروزه شرکت‌های اینترنت‌ اشیا در حوزه پزشکی بسیار فعال هستند و امروزه شاهد ساخت و طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های بسیار زیادی هستیم که باعث رشد سطح سلامت افراد جامعه شده‌اند. بازار کار اینترنت‌ اشیا در ایران نیز به شدت در حال گسترش است به همین خاطر اگر قصد سرمایه‌گذاری در اینترنت‌ اشیا و حوزه پزشکی را دارید می‌توانید با کارشناسان مرکز گسترش اینترنت‌ اشیا ایران تماس حاصل کنید.

 

سؤالات متداول

چند کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی را نام ببرید؟

کاهش هزینه ها درمان، نظارت بیشتر بر بیمار، تشخیص سریع تر بیماری

 

منابع
order.net , techtarget

 

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط