معرفی شرکت های اینترنت اشیا در ایران و خارج از کشور

استارت آپ ها و شرکت های اینترنت اشیا در ایران و خارج از کشور

اینترنت‌ اشیا با جذابیت‌ها و مزایای بسیاری که دارد در سال‌های گذشته به سرعت جای خود را در بین سازمان‌ها و طرفداران تکنولوژی باز کرده است. اگر هنوز با مفهوم این تکنولوژی جدید آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله اینترنت‌ اشیا چیست را مطالعه کنید. با این حال تکنولوژی IoT در سالیان اخیر توانسته جای خود را در بین سازمان‌ها و طرفداران تکنولوژی باز کند به‌طوری که در حال حاضر تعداد شرکت‌های اینترنت‌اشیا در ایران روز به روز در حال افزایش هستند.

شرکت های اینترنت اشیا در ایران

شرکت های اینترنت اشیا در ایران
شرکت های اینترنت اشیا در ایران

در قرن اخیر زندگی ما با تکنولوژی‌های زیاد و اغلب هوشمندی گره خورده و باعث شده است سازمان‌ها و متخصصان زیادی وارد این حوزه شوند. در واقع عرضه و تقاضا در حوزه اینترنت‌ اشیا به حدی رسیده است که امروزه بسیاری از کسب‌وکار‌ها برای ایجاد نوآوری و بهره‌وری خودشان نیاز به کمک و همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت‌ اشیا دارند. در این شرایط استارت‌ آپ‌ها و شرکت‌های ایرانی زیادی در این امر فعالیت می‌کنند که در ادامه چند نمونه موفق آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

شرکت آپ باینو

باینو یکی از استارت آپ‌های اینترنت‌ اشیا در ایران است که در حوزه فروش فعالیت می‌کند. این استارت آپ در واقع یک فروشگاه بدون فروشنده است که کاربران می‌توانند با کارت یا اپلیکیشن باینو، از آن فروشگاه خریداری کنند.

طریقه استفاده از این فروشگاه بسیار ساده است. کافی است که کاربر کد محصول را اسکن نماید، سپس در فروشگاه باز می‌شود و او می‌تواند محصول مورد نظرش را انتخاب کند. سپس هزینه آن محصول نیز به صورت اتوماتیک از کارتش کم می‌شود. با استفاده از خدمات این استارت آپ مبتنی بر اینترنت‌ اشیا، شرکت‌ها، سازمان‌ها و محیط‌های آموزشی می‌توانند در هزینه‌های رفت و آمد و زمان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام دهند.

شرکت آپ آوا مکاترونیک

آوا مکاترونیک یکی از شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت‌ اشیا در ایران است که از ادغام چندین استارت آپ از جمله آوا الکترونیک، مرامی متا، آلتین صنعت فعالیت می‌کند. این شرکت که در آذربایجان غربی فعال است در زمینه سیستم‌های ابزار دقیق، طراحی و ساخت سیستم‌های رباتیکی و مکاترونیکی خصوصاً در زمینه نفت و گاز خدماتی بسیاری می‌دهد.

شرکت پاناک

استارت آپ پاناک در حوزه پایش دما، رطوبت و دیگر شرایط محیطی راهکار‌هایی ارائه می‌کند که بیشتر در مراکز درمانی و بهداشتی و آزمایشگاه‌ها کاربرد دارد. به‌عنوان مثال داروخانه‌ها باید محصولاتشان را در محیطی با دمای مناسب نگهداری شوند. به همین خاطر این مراکز می‌توانند از خدمات شرکت پاناک استفاده کرده تا در پیشگری از اتلاف هزینه‌ها جلوگیری شود. به غیر از این موارد شرکت پاناک خدمات زیادی در طراحی شهر و خانه هوشمند ارائه می‌دهد و در این زمینه مشغول است.

ویژگی‌های محصول شرکت پاناک

      • قابلیت سنجش رطوبت، دما و دیگر پارامترهای مهم محیط به صورت لحظه‌ای

      • اطلاع رسانی لحظه به لحظه از طریق SMS یا اپلیکیشن موبایلی

      • استفاده آسان و راه اندازی این سیستم در کمتر از دو دقیقه

    شرکت انجیر

    انجیر مجموعه‌ای دانش بیان است که جزء شرکت‌های فعال در زمینه اینترنت‌ اشیا در ایران محسوب می‌شود. این شرکت روی سیستم‌های مبتنی بر موقعیت (مکان) تمرکز دارد که می‌توان با استفاده از خدماتش موقعیت افراد، ماشین‌ها، محصولات، تجهیزات و… را تشخیص داد. این تکنولوژی برای سازمان‌هایی که فعالیت‌های تجاری در فضای باز و بزرگ دارند بسیار کاربردی است و مدیران می‌توانند از این طریق پرسنل، تجهیزات و… مدنظر را شناسایی، ردیابی و تحلیل کنند.

    شرکت آی کتل

    بازار کار اینترنت‌ اشیا در ایران در حال پیشرفت است و روز به روز شاهد ظهور شرکت‌ها و استارت آپ‌های جدیدی در این حوزه هستیم. شرکت آی کتل نیز یکی از این مجموعه‌ها است که با استفاده از تکنولوژی IoT خدمات کنترل و آنالیز متغیر‌های زیستی دام، هشدار‌ها و اعلان‌ها را به دامدار مجموعه اطلاع می‌دهد. در واقع محصول شرکت آی کتل پلتفرم کنترل لحظه‌ای سلامت دام‌های درون دامداری است که با استفاده از گردنبد‌های هوشمند بی‌سیمی که بر روی دام نصب شده وظیفه انتقال اطلاعات را می‌دهد.

    شرکت های اینترنت اشیا در خارج از کشور
    شرکت های اینترنت اشیا در خارج از کشور

      ویژگی‌های محصول

        • کنترل سیستمایتک سلامت دام

        • دریافت اطلاعات عوامل تأثیرگذار برای سلامت دام مانند نوع رفتار، استرس و دمای بدنشان

        • امکان استفاده از اپلیکیشن موبایلی برای مدیریت هوشمند وضعیت دام‌ها

      شرکت های اینترنت اشیا در خارج از کشور

       

      کشور‌های اروپایی و آمریکایی در زمینه اینترنت‌ اشیا پیشرو هستند؛ زیرا این علم نیز مانند بسیاری از علوم مختلف دیگر ابتدا در خارج از کشور اختراع شد و شرکت‌های اینترنت‌ اشیا به مرور کار خودشان را آغاز کردند. حال در ادامه چند تا از مجموعه‌های فعال در حوزه IoT را معرفی خواهیم کرد.

      شرکت امنیتی Armis Security

      آرمیس یک شرکت فعال در زمینه امنیت سیستم‌ها بدون حضور فیزیکی محافظین است، که پیشنهاد‌هایی را برای مشاغلی مانند سرمایه‌گذاری، سلامت، خرده فروش‌ها و بقیه صنایع ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۲۲ این شرکت یک راه حل برای ایمن ساختن دستگاه‌های متصل در شبکه‌ها را عرضه کرد.

      خدمات شرکت امنیتی آرمیس در حال حاضر بیشتر در حوزه جرایم سایبری است. این موضوع را باید مد نظر داشت که 1.5 بیلیون حمله به دستگاه‌های اینترنت ‌اشیا فقط در نیمه اول سال ۲۰۲۱ رخ داده است. به همین دلیل و پتانسیل بالای حیطه فعالیت، این شرکت یکی از شرکت‌هایی است که باید فعالیت ان را دنبال کنیم.

      محصول شرکت اسپن
      محصول شرکت اسپن

      شرکت Span

      شرکت اسپن پانل‌های الکتریکی هوشمند را تولید می‌کند که به کاربر خود شفافیت در مورد میزان مصرف انرژی آن‌ها را ارائه می‌دهند و آن‌ها را در راه استفاده و کنترل بهتر انرژی مصرفی یاری می‌دهد. این شرکت به تازگی یک سرمایه‌گذار جذب کرده تا مبلغ ۹۰ میلیون دلار را از این طریق به کارخانه خود تزریق کنند و راه حل‌های پیشنهادی خود را توسعه بدهند.

      راه حل‌های پیشنهادی این شرکت مشکلی را برطرف می‌کنند که تا به حال زیاد در مورد آن صحبت نشده است، شفاف‌سازی هزینه برق مصرفی. محصولات اسپن می‌توانند به افزایش رفتارهای دوستانه با محیط زیست منجر شوند، مثل استفاده از نیروی برق فقط در زمانی که به آن نیاز داریم.

      شرکت decawave

      در سال ۲۰۰۴ شرکت decawave در شهر دوبلین در جمهوری ایرلند تأسیس گردید. این مجموعه در این دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده است و توانسته به یکی از شرکت‌های اینترنت‌ اشیا در اروپا تبدیل شود. زمینه فعالیت شرکت decawave تولید فناوری‌های بی‌سیم در حوزه IoT است و تاکنون توانسته بیش از ۳۰ میلیون یورو جذب سرمایه کند. با افزایش بازار کار اینترنت‌ اشیا، این شرکت اقدام به تأسیس مراکز بیشتری در کشور‌های چین، کره جنوبی و فرانسه کرد.

      شرکت Magneto IT Solutions

      اینترنت‌ اشیا تکنولوژی جدیدی است که در این چند دهه اخیر وارد دنیای تکنولوژی شده است. به همین خاطر سازمان‌ها و افراد بسیاری هنوز توانایی استفاده از این تکنولوژی برای حوزه کاری خودشان ندارند. در این شرایط شرکت Magneto IT Solutions با شعار و هدف افزایش کارایی اینترنت‌ اشیا وارد بازار کار شد.

      هدف این شرکت این است که محدودیت‌های موجود برای شرکت‌ها در استفاده از اینترنت‌ اشیا را از طریق ارتباط با ابزار‌ها و تجهیزات الکترونیکی از بین ببرد. در واقع شرکت Magneto IT Solutions با تولید ابزا‌های بصری برای سیستم‌های مبتنی بر اینترنت‌ اشیا کاری کرده است تا تمام صنایع بتوانند از این تکنولوژی به راحتی برای بهبود فرایند و بهروری خود قدم بردارند.

      شرکت Sky Bell

      مجموعه Sky Bell یکی از شرکت‌های اینترنت‌ اشیا در خارج از کشور است که در حوزه در‌ب‌های هوشمند فعالیت می‌کند. شما با استفاده از این تکنولوژی می‌توانید به راحتی درب منزل، دفتر کار و کارخانه را از طریق گوشی هوشمند باز یا بسته کنید. یکی دیگر از مزایای اینترنت‌ اشیا در این سیستم این است که از طریق حسگر‌های موجود و با استفاده از شبکیه چشم، افراد را‌ شناسایی کند.

      متخصصان اینترنت ‌اشیا در این شرکت با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی روز به روز به توانایی‌های مجموعه خود می‌افزایند. به طوری که یکی از خدمات عمده آن‌ها در زمینه قفل‌های هوشمند، سنسور‌های حسی و حرکتی و ترانزیستور‌ها هستند.

      شرکت Particle

      شرکت های اینترنت اشیا - شرکت Particle
      شرکت های اینترنت اشیا – شرکت Particle

      Particle یکی از شرکت‌های اینترنت‌ اشیا است که در حوزه تجهیزات سخت‌افزاری فعالیت می‌کند. کار اصلی این مجموعه ارائه خدمات WIFI، میکروکنترلر‌ها، فناوری سلولی و سیستم عامل‌های منبع باز است. شرکت Particle بیش از ۱۳۵۰۰۰ مهندس برای توسعه سیستم عامل منبع باز خود به کار گرفته است که بیشتر در حوزه‌های برنامه‌نویسی ابزار‌های کنترل از راه دور، ذخیره‌سازی ابری و API‌ های محافظت شده فعالیت می‌کنند.

      شرکت Hq Software

      اگر به دنبال یکی از مشهورترین شرکت‌های اینترنت‌ اشیا می‌گردید، Hq Software یکی از بهترین‌های این حوزه محسوب می‌شود. در واقع کار اصلی این شرکت شناسایی مشکلات و چالش‌های حوزه اینترنت‌ اشیا است تا به کمک متخخصان IoT مشکلات را برطرف کنند. خدمات اصلی شرکت Hq Software بیشتر در حوزه اتوماسیون، سلامت و بهداشت، شهر هوشمند، اینترنت‌ اشیا در صنعت، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و خدمات مالی و بانکی است.

      جمع‌بندی

      در این مقاله از مجله IoT تعداد از شرکت‌های اینترنت ‌اشیا در ایران و خارج از کشور را معرفی کردیم. در این دهه اخیر تکنولوژی IoT رشد چشمگیری داشته است و نیاز‌های افراد و سازمان‌ها به این علم، بیش از گذشته شده است. به همین خاطر امروزه شاهد رشد شرکت‌های مختلفی در این حوزه هستیم.

      حال اگر شما هم می‌خواهید یک کسب و کار در صنعت اینترنت ‌اشیا تأسیس کنید، مرکز گسترش اینترنت‌ اشیا ایران این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا با نیازسنجی و بررسی طرحتان، سرمایه‌گذار و نیرو‌های مربوطه را به شما معرفی کند.

      اشتراک گذاری این مطلب

      موضوعات مرتبط