بازار کار اینترنت اشیا در ایران؛ فرصتی جذاب برای سرمایه گذاری

اینترنت ‌اشیا در سال ۹۹ میلادی و در دانشگاه MIT توسط کوین اشتون ابداع شد که یکی از بنیان‌گذاران اصلی گروه Auto-ID Labs  بود.

در آن سال‌ها اشتون در شرکت لوازم آرایشی Gamble & Procter مدیر بخش راه‌اندازی خط تولید بود. هر دفعه که به مغازه لوازم آرایشی محله خود می‌رفت، متوجه این موضوع می‌شد که یک نوع خاص از لوازم آرایشی هیچ موقع در قفسه‌ها موجود نمی‌باشد، ولی مسئولان فروشگاه همیشه در جواب این سؤال که از این محصول در انبار دارند یا خیر؟ پاسخ می‌دادند که در انبار موجود است!!! همیشه این سؤال در ذهن او شکل می‌گرفت که چرا فروشگاه نمی‌توانست مدیریت کند که چه محصولاتی در قفسه‌ها کم شده تا آن‌ها را جایگزین کنند یا در چه قسمتی از انبار قرار دارند.

برچسب‌های RFID در همین بازه زمانی در حال توسعه بودند، این تگ‌ها به کمک امواج رادیویی و تراشه‌هایی که درون خود دارند داده‌های سبکی را به صورت بی‌سیم می‌توانند انتقال دهند. اشتون در سخنرانی خود برای شرکت محل کار خود در مورد اینترنت ‌اشیا پیشنهاد خود در مورد استفاده از این تگ‌ها برای پیگیری محل اجناس در انبار‌ها را ارائه داد تا به این روش بتوان محل دقیق هر محصول را یافت.

اشتون این روش را برای شرکت‌های دیگر هم ارائه داد و نظر همه را به این سیستم جلب کرد تا سال ۲۰۰۳ که شرکت خود را تأسیس کرد و توانست سرمایه‌گذاران بسیاری را برای عملی کردن ‌ایده خود پیدا کند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی در بازار اجناس هوشمند او توانست سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب کند و تراشه‌ها هم ارزان‌تر و بهتر شدند تا انجام فرآیند برای اشتون آسان‌تر شود.

RFID
RFID

بازار کار اینترنت اشیا در ایران چگونه است؟

در سال‌های اخیر اینترنت ‌اشیا در ایران رشد بسیار زیادی داشته است. شروع اولین جرقه‌های این تکنولوژی نیز به یک دهه گذشته برمی‌گردد و از این رو صنعتی نوپا محسوب می‌شود. با وجود سابقه بسیار کم iot در ایران، امروزه شرکت‌ها و استارت آپ‌های زیادی وارد این حوزه شده‌اند. این استارت آپ‌ها بیشتر در حوزه طراحی خانه هوشمند، آموزش، پتروشیمی، خودروی هوشمند و… مشغول به فعالیت هستند.

بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران ; هوشمندسازی منازل

خانه هوشمند
خانه هوشمند

مهم‌ترین کاربرد اینترنت ‌اشیا در ایران، طراحی خانه هوشمند است. در این نوع ساختمان‌ها، تمام دستگاه‌ها، تجهیزات و سنسور‌ها برمبنای اینترنت‌ اشیا کار می‌کنند. در واقع ارتباط بی‌سیم بین تمام تجهیزات فراهم است و شما می‌توانید به وسیله تلفن هوشمند یا تبلت خود تمام دستگاه‌ها را مدیریت کنید. یکی از مزایای هوشمندسازی منزل این است که تمام وسایل به‌صورت خودکار و بدون دخالت انسانی کار می‌کنند.

یک سیستم گرمایشی را در خانه تصور کنید که توسط اینترنت‌ اشیا کنترل می‌شود. در این سیستم یک سنسور وجود دارد که اطلاعات مربوط به میزان دمای منزل را دریافت کرده و برای سیستم مرکزی ارسال می‌کند. سپس سیستم خانه هوشمند با بررسی اطلاعات و طبق برنامه از قبل تعیین شده تصمیم می‌گیرد که دمای منزل را به چه اندازه کم یا زیاد کند یا تا چه مدت روشن باشد.

آینده بازار کار اینترنت‌ اشیا در ایران به خصوص در حوزه هوشمند‌سازی منازل به‌آرامی ولی به‌طور پیوسته در حال پیشرفت است. به‌طوری که امروزه در تهران و برخی شهر‌های بزرگ نیز شاهد ساختن منازل هوشمندی هستیم که بر مبنای اینترنت ‌اشیا کار می‌کنند. همچنین پیشبینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ میلادی بازار جهانی این حوزه به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران ; حمل و نقل

حمل و نقل هوشمند
حمل و نقل هوشمند

بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران روز به روز در حال گسترش است. حمل و نقل نیز یکی از حوزه‌های جدید و پرطرفدار است که توانسته به کمک این تکنولوژی بازده‌ای و کارایی آن افزایش یابد. به‌عنوان مثال از این نوع تکنولوژی می‌توان به راحتی ناوگان حمل و نقل را مدیریت کرد. به این صورت که شما با استفاده از اینترنت ‌اشیا می‌توانید مکان خودرو‌ها را در لحظه ردیابی و از اختلالات احتمالی جلوگیری کنید.

تکنولوژی iot به شرکت‌های باربری کمک می‌کند تا برای برای رفت‌و‌آمد بهترین مسیر‌ها را پیدا کنند و بازده سوخت خود را به حداکثر برسانند. پارک کردن خودرو‌ها یکی از مشکلاتی است که از بدو اختراع، رانندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ ولی با استفاده از حسگر‌هایی که درون خودرو نصب شدند به شما اعلام می‌کند که کدام منطقه از خیابان برای پارک کردند در دسترس است.

در واقع شما اگر یک متخصص اینترنت ‌اشیا باشید می‌توانید با طراحی سیستم مبنی بر iot، ترافیک جاده را از طریق روشنایی هوشمند تجزیه و تحلیل کنید. در این شرایط کاربر با نصب یک اپلیکیشن و بررسی آن می‌تواند از وضعیت جاده و میزان ترافیک آن اطلاع یابد.

بازار کار اینترنت اشیا در ایران ;صنعت کشاورزی

بازار کار اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی
بازار کار اینترنت اشیا در صنعت کشاورزی

انسان‌های نخستین با کمترین امکانات مانند داس و کلنگ محصولات کشاورزی را تولید می‌کردند. سپس زمانی که ماشین و ابزارآلات جدید اختراع شد، کشاورزان به استفاده از این وسایل رو آورند. حال که دنیا با تکنولوژی جدیدی به نام اینترنت‌ اشیا آشنا شده است، منطقی است که دستگاه‌ها و اتوماسیون نیز وارد صنعت کشاورزی شوند.

بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران در حوزه کشاورزی پیشرفته چشمگیری کرده است. این تکنولوژی در حال حاضر در بین کارشناسان و کشاورزان این صنعت بسیار محبوب شده است؛ زیرا کشاورزان به وسیله این تکنولوژی می‌توانند فرآیند تولید را کارآمدتر و بازدهی را بیشتر کنند.

به‌عنوان مثال کشاورز می‌تواند با استفاده از جمع‌آوری داده در مورد شرایط کاشت روی زمین، اطلاعات بیشتر جمع کند و در نتیجه مدیریت منابع بهتری انجام دهد. همچنین سیگنال‌های GPS اطلاعات دقیقی از آب و هوا را ارائه می‌دهند و او می‌تواند برای کاشت و برداشت بهتر برنامه‌ریزی کند.

در واقع آینده بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران در حوزه کشاوری بسیار روشن است؛ زیرا هزینه‌های کشاوری سنتی با توجه به محدودیت‌های کشور در حوزه آب و مواد اولیه اهمیت بیشتر پیدا می‌کند. در این شرایط کشاورز با حداکثر رساندن کارایی عملیاتی و به حدقل رساندن هزینه‌های نیروی کار، می‌تواند بهره وری بیشتر برای خود و کشور داشته باشد.

بازار کار اینترنت اشیا در ایران ; صنعت برنامه نویسی

بازار کار اینترنت اشیا در حوزه برنامه نویسی
بازار کار اینترنت اشیا در حوزه برنامه نویسی

امروزه دنیای تکنولوژی تغییرات زیادی کرده است و یکی از این تغییرات مربوط به کاربرد اینترنت ‌اشیا در رشته کامپیوتر است. در این شرایط به کسانی که به این تکنولوژی مسلط هستند توسعه دهنده اینترنت ‌اشیا گفته می‌شود. شما هم اگر جزء علامندان به حوزه تکنولوژی مانند برنامه‌نویسی یا توسعه دهنده هستید می‌توانید با یادگیری این دانش روی خود سرمایه گذاری کنید. از وظایف توسعه دهنده اینترنت ‌اشیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • برنامه‌نویسی سخت افزار و نرم افزارها

      • مونتاژ سخت‌افزار فیزیکی

      • نمایش داده‌ها در دستگاه کاربران

      • برنامه‌نویسی سروری دریافت‌کننده داده از دستگاه

    بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران در حوزه برنامه‌نویسی به سرعت در حال پیشرفت است. در خیلی از کشور‌های توسعه یافته در مدارس و دانشگاه‌ها زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در اینترنت‌ اشیا تدریس می‌شود. در واقع اگر به مفاهیم پایه‌ای iot مراجعه کنید متوجه می‌شوید که این تکنولوژی از همان زبان‌هایی استفاده می‌کند که شما در کامپیوتر یا موبایلتان استفاده می‌کنید.

    حال شما نیز می‌توانید با یادگیری دانش لازم و علاقه خود وارد یکی از این حوزه‌ها شوید و فرصت‌های کاری فوق‌العاده‌ای را برای خودتان پیدا کنید. در ادامه با چهار زبان برتر در ساخت اینترنت ‌اشیا آشنا می‌شویم:

        • پایتون

        • جاوا

        • سی

        • جاوا اسکریپت

      بازار کار اینترنت اشیا در ایران; حوزه پتروشیمی

      بازار کار اینترنت اشیا در پتروشیمی
      بازار کار اینترنت اشیا در پتروشیمی

      استارت آپ‌های فعال حوزه اینترنت ‌اشیا در ایران در چندین سال گذشته به دستاورد‌های بزرگی در حوزه پتروشیمی و انرژی دست یافته‌اند. شرکت‌های داخلی برای کسب درآمد از اینترنت‌ اشیا در ایران با وجود تمام مشکلات نظیر تحریم‌ها و تورم توانسته‌اند محصولات و خدمات کاربردی خوبی را روانه بازار کنند. این خدمات برای کشور نه تنها سودآور هستند بلکه از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کنند.

      در واقع تأثیر تکنولوژی iot در صنعت پتروشیمی به قدری بالاست که توانسته منجر به تولید و صادرات محصولات قابل تجاری باشد. بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران در حوزه پتروشیمی فرصتی استثنایی را خلق کرده تا از هزینه‌های تولید تا حد بسیار زیادی بکاهد، خطرات حین تولید را کم کند و بهره‌وری و بهینه‌سازی محصولات را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

      به‌عنوان مثال پالایشگاه های کشور می‌توانند از سنسورهای iot برای شناسایی انواع نفت خام در زمین استفاده کنند. اهمیت این اطلاعات در تصمیم‌گیری‌های تولید و اجرای عملیات‌های مختلف و کاهش هزینه‌ها بسیار مفید کاربرد دارد. بهینه‌سازی برای افزایش سودآوری در شرکت‌های نفتی بسیار همیت دارد. به عنوان مثال شرکت مربوطه می‌تواند با حفاری یک چاه جدید شرکت مواد شیمیایی را به داخل چاه وارد کند تا از چسبندگی‌های سنگ‌های داخل زمین جلوگیری کند.

      همچنین در هنگام تخلیه چاه نفت، به منظور ایجاد حرارت ‌ایده‌آل، باید فشار تحت کنترل باشد تا از استخراج مقادیر مناسب اطمینان حاصل شود. در این شرایط اطلاعات مربوط به چاه نیز توسط تکنولوژی اینترنت ‌اشیا جمع‌آوری و به توسعه‌دهندگان ارسال می‌شود. سپس پس از تحلیل و بررسی تمام موارد جریان و روند حفاری می‌تواند در آینده بهینه‌سازی شود و در نهایت هزینه‌ها کاهش و سودآوری شرکت افزایش یابد. به همین خاطر در این چند سال گذشته شرکت‌های نفتی بسیاری سرمایه‌گذاری در اینترنت‌ اشیا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

      ارزش مالی بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران

      ارزش مالی بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران
      ارزش مالی بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران

      دلایلی زیادی وجود دارد که امروزه بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران مانند کشور‌های پیشرفته افزایش یافته است. ارزان‌تر شدن دسترسی به پلتفرم، کاهش قیمت تجهیزات و سخت‌افزار‌ها، بهبود کیفیت برنامه‌های کاربردی، هوشمندتر شدن عملکرد سامانه باعث شده است که کاربران بیشتری جذب تکنولوژی iot شوند.

      بازار کار اینترنت ‌اشیا در ایران می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی را در کشور ایجاد کند. دولت هم در این چند ساله با همکاری با مرکز گسترش اینترنت ‌اشیا ایران از فرصت‌های شغلی مانند استارت آپ‌های iot حمایت کرده که می‌توانند در آیند نقش اساسی را در توسعه فناوری اطلاعات کشور ایفا کنند. شما نیز اگر قصد سرمایه‌گذاری در اینترنت ‌اشیا را دارید می‌توانید با ثبت نام در مرکز گسترش اینترنت ‌اشیا ایران با فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی آشنا شوید.

      اشتراک گذاری این مطلب

      1. یاسین قاطع

        به نظرم بازار کار اینترنت اشیا در کشور ایران هنوز جای کار داره و چند سال باید بگذره تا نتیجش رو ببینیم

        reply
        1. امین فلاحان

          بله بخاطر کاربرد اینترنت اشیا در صنعت مخصوصاً صنعت پتروشیمی، بازار کار تکنولوژی اینترنت اشیا هم در حال پیشرفت است.

          reply

      نظرات شما



      موضوعات مرتبط