کاربرد اینترنت اشیا در صنعت برق

اینترنت اشیا در صنعت برق

اگر هنوز به مفهوم iot آشنایی ندارید ابتدا مقاله اینترنت‌ اشیا چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کنید. اینترنت‌اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد که قابلیت ارسال و دریافت داده از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌کند. به بیان ساده‌تر با استفاده از این تکنولوژی می‌توان به ارتقا شبکه‌های هوشمن برق انجام داد.

مزایای اینترنت اشیا در صنعت برق

پیشرفت روز افزون تکنولوژی، سبب گسترش ابزار‌های کاربردی و کنترلی بسیار زیادی شده است که در زمینه صنعت برق و انرژی بسیار کاربرد دارد. در ادامه چند مزایای اینترنت در صنعت برق را با هم مرور می‌کنیم:

صرفه جویی در مصرف انرژی

صرفه جویی در مصرف انرژی برق
صرفه جویی در مصرف انرژی برق

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده مصرف انرژی برق طی ۲۵ سال آینده در سراسر جهان حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. به همین خاطر تمام دولت‌ها به دنبال راه‌حال‌های هوشمندانه‌ای برای مدیریت مصرف برق هستند. از هوشمندسازی ساختمان که در آن از لامپ‌های هوشمند و وسایل سرمایشی هوشمند گرفته تا طراحی سیستم‌های توزیع انرژی در مراکز برق.

استفاده از اینترنت‌ اشیا در صنعت برق عمدتاً به خاطر کنترل بهتر روی مصرف انرژی است. همچنین انتشار تولید CO۲ را تا حد بسیار زیادی کم می‌کند که این امر تأثیر بسیار مثبتی بر روی محیط زیست می‌گذارد.

صرفه جویی در هزینه ها

صرفه جویی در هزینه های برق
صرفه جویی در هزینه های برق

یکی از مهم‌ترین کاربرد اینترنت‌اشیاء در توزیع و تولید برق، کم کردن هزینه‌های جانبی است. استفاده از این تکنولوژی iot به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از طریق نوسازی سیستم‌ها، هزینه‌های بهره‌برداری، نگهداری و نیروی انسانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

افزایش قابلیت اطمینان منبع تغذیه

افزایش قابلیت اطمینان منبع تغذیه با استفاده از اینترنت اشیا
افزایش قابلیت اطمینان منبع تغذیه با استفاده از اینترنت اشیا

در تمام کشور‌ها با افزایش جمعیت، روز به روز به مشترکین مصرف‌کننده برق افزوده می‌شود. به همین خاطر پایداری شبکه، یکی از مواردی است که برای سازمان‌های سیستم‌های توزیع برق اهمیت زیادی دارد. در این شرایط سازمان‌های برق و انرژی می‌توانند با استفاده از تکنولوژی اینترنت‌اشیا برق پایدار و با اطمینان‌تری را به مردم ارائه دهند که قطعی در آن رخ نخواهد داد.

نظارت و مدیریت دارایی از راه دور

نظارت و مدیریت از راه دور سیستم های برقی
نظارت و مدیریت از راه دور سیستم های برقی

یکی از محبوب‌ترین کاربرد‌های اینترنت‌اشیا در صنعت برق، نظارت و مدیریت از راه دور است. این کار با استفاده از سنسور‌های متصل شده برای اندازه‌گیری دما، لرزش، پارگی، سایش و سایر پارامتر‌ها برای تعیین میزان سلامت توربین‌ها و خطوط انتقال استفاده می‌شوند.

سنسور‌های نصب شده داده‌هایی ارسال می‌کنند که از آن‌ها می‌توان برای تخمین زمان خرابی زیر ساخت‌های کلیدی، تعمیر و نگهداری برنامهزیری شده، کاهش زمان خرابی ناشی از تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی نشده و کمک به جلوگیری از عواقب اقتصادی چنین خرابی‌هایی استفاده شود.

در واقع استفاده ایجاد فرصت‌های اینترنت‌اشیا در صنعت برق و انرژی می‌تواند به شناسایی مسائل ایمنی مانند نشت گاز قبل از آسیب رساندن به تجهیزات، ‌ایستگاه‌ها، نیرو‌های انسانی کمک کند.

پیش بینی بار

 
پیش بینی بار نیروگاه برقی
پیش بینی بار نیروگاه برقی

با استفاده از سنسور‌هایی که در امتداد خطوط توزیع و پست‌های مختلف می‌توانند اطلاعات لحظه‌ای در مورد مصرف برق در مناطق مختلف ارائه دهند، شرکت‌ها می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌ای در مورد تغییرات بار، کنترل ولتاژ، پیکربندی شبکه اتخاذ کنند.

اینترنت‌اشیا تا حد بسیار زیادی می‌تواند بر روی مصرف انرژی تأثیر‌گذار باشد. این کار با استفاده از کنتور‌ها و ترموستات‌های هوشمند مبتنی بر AMR شروع می‌شود و به کنتور‌های برق هوشمند تبدیل می‌شوند. در این شرایط می‌توان الگوی مصرف را پیش‌بینی کرده و با اجازه شما می‌توان انتقال برق به تجهیزات پرانرژی را در زمان اوج مصرف کنترل کرد.

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت برق

اینترنت‌ اشیا در تمام زمینه‌ها و صنایع ورود کرده است و به همین خاطر می‌توان از قابلیت‌های این تکنولوژی در این صنعت استفاده کرد. از کابرد  اینترنت‌ اشیا در صنعت نفت و گاز گرفته تا مدیریت حمل و نقل هوشمند. در واقع تکنولوژی iot به کسب و کار‌ها کمک می‌کند تا خدمات بیشتر و بهتری به مشتریان ارائه دهند تا بتوانند باعث افزایش سود و کاهش مخارجشان شوند.

تصمیم هوشمندانه

یکی از کاربرد‌های اینترنت‌اشیا در صنعت برق این است که به مصرف‌کنندگان خانگی کمک می‌کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. آن‌ها با استفاده از داده‌هایی که کنتور‌های هوشمند به تلفن هوشمندشان ارسال می‌شود می‌توانند به میزان مصرف برق خود دسترسی داشته باشند.

بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند اقداماتی برای تنظیم مصرف خود انجام دهند. در این شرایط مصرف‌کنندگان خانگی می‌تواند برق برخی از وسایلی برقی خود قطع کنند یا شرایط را تنظیم کنند که تحت آن سایر وسایل روشن یا خاموش شوند.

دسترسی به‌صورت حساب پویا

یکی از مهمترین كاربرد اینترنت‌اشیاء در شبکه‌های هوشمند توزیع برق، این است که کاربران خانگی می‌توانند به صورت در لحظه به صورت حساب مصرفی خود دسترسی داشته باشند. اینترنت‌اشیا مدل‌های کسب و کار زیادی ایجاد کرده است و از همین بابت کاربران خانگی به طرح‌ها و تعرفه‌های متنوعی دسترسی دارند و دستشان برای انتخاب و تأمین برق ثابت و مقرون به صرفه باز‌تر خواهد بود.

کاهش زمان توقف برق

شبکه هوشمند برق و اینترنت‌ اشیا باعث ایجاد یک طرحی نو شده است. این تکنولوژی در کشور‌های توسعه یافته به سرعت در حال گسترش است. کنتور‌های هوشمند امکان ارتباط دو طرفه بین مصرف‌کنندگان خانگی و‌ایستگاه‌های توزیع را فراهم و به صورت هوشمند خرابی و اطلاعات عملیاتی را مراکز کنترل برق ارسال می‌کند.

سپس مراکز کنترل برق براساس اطلاعات جمع‌آوری شده می‌توانند به سرعت به خاموشی‌های ناشی از نقص و سایر عوامل واکنش سریع‌تری دهند. همچنین کنتور‌ها اطلاعات زمان عملکرد و پیشبینی بار را ارائه می‌دهند که می‌تواند به شبکه کمک زیادی کند. نتیجه تمام این کار‌ها باعث می‌شود تا مراکز توزیع برق را در نتیجه تغییر زمان اوج مصرف در مناطق مختلف تنظیم کنند.

مشارکت در شبکه برق

همیشه در تابستان و روز‌های گرم سال، مصرف برق بیشتر از همیشه می‌شود. در این شرایط یکی از دغدغه‌های بزرگ اداره برق کشور‌ها، کنترل میزان مصرف است تا از قطعی برق جلوگیری کنند. در این شرایط مصرف‌کنندگان خانگی می‌توانند انرژی اضافی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی در پشت بام خانه‌هایشان را به اداره برق بفروشند.

یکی از تکنولوژی‌های مهم که باعث این تحول شده است، اینترنت‌ اشیا است. این کار با استفاده از اتصال نیرو‌های تولید با انرژی‌های تجدیدپذیر با سطوح متفاوت به شبکه، تغییراتی که در ولتاژ‌ها در گره‌های مختلف روی شبکه ایجاد می‌کند، باعث تغییرات در جریان برق می‌شود. همچنین با استفاده از داده‌های آنلاین که توسط تکنولوژی اینترنت‌ اشیا ارائه می‌شود می‌توان شرایط را مدیرت و در جهت حفظ پایداری و ثبات آن به صورت خودکار تلاش کرد.

چالش های اینترنت اشیا در صنعت برق

چالش های اینترنت اشیا در صنعت برق
چالش های اینترنت اشیا در صنعت برق

اینترنت‌ اشیا با تمام مزایای فوق‌العاده‌ای که در صنعت برق دارد و راه حل‌های هوشمندی انرژی به همراه دارد می‌تواند چالش‌هایی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. برخی از مشکلات استفاده از فناوری‌های اینترنت‌ اشیا در صنعت برق عبارتند از:

امنیت

به طور کلی امنیت یک تهدید نسبتاً مهم برای تمام حوزه‌هایی محسوب می‌شود از تکنولوژی iot استفاده می‌کنند. به این خاطر که API‌هایی که دستگاه‌های شما را به یک شبکه متحد متصل می‌کنند می‌توانند به عنوان یک نقطه ورود برای حملات هدفمند بدافزار‌ها استفاده شوند.

قابلیت اتصال

یکی از چالش‌های اینترنت‌ اشیا این است که سیستم شما باید همیشه با حداقل تأخیر در پردازش داده‌ها و بازخورد، متصل باشد. در این شرایط یک راه حل برای رسیدگی به مشکلات امنیتی و ارتباطی در محاسبات اینترنت‌ اشیا، استفاده از تکنولوژی محاسبات لبه‌ای است.

یکپارچه‌سازی

یکی دیگر از چالش‌های اینترنت‌ اشیا در حوزه صنعت برق، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها است. این چالش زمانی ایجاد می‌شود که شما نیاز به اتصال اینترنت‌ اشیا جدید به سیستم‌های قدیمی داشته باشید. در این شرایط باید ابتدا زیرساخت‌های قدیمی و فعالی را ارتقا دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله iot درباره چند کاربرد اینترنت‌ اشیا در صنعت برق صحبت کردیم. امروزه با استفاده از کامپیوتر‌ها و اینترنت‌اشیا می‌تواند تا حد بسیار زیادی در زندگی ما تحول ایجاد کند. اگر شما هم در صنعت اینترنت اشیا فعالیت می کنید یا قصد سرمایه گذاری در اینترنت اشیا را دارید می توانید با ثبت نام و ارتباط با کارشناسان مجموعه مرکز گسترش اینترنت اشیا ایران در این زمینه فعالیت کنید.

 

چند کاربرد اینترنت اشیا در صنعت برق را نام ببرید؟

طراحی دورین مداربسته هوشمند و صرفه‌جویی در هزینه‌ها.

 

منبع

easternpeak

 

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط