چت جی پی تی چیست و چه کاربردی دارد

چت جی پی تی (ChatGPT) احتمالاً بیشترین نامی است که در چند ماه اخیر آن را شنیده اید. این پردازنده از هوش مصنوعی استفاده می کند و در دسامبر 2022 در دسترس عموم قرار گرفت. در ادامه با توجه به توانایی هایی که ارائه داد توانست خیلی سریع تر از غول هایی مانند تیک تاک و اینستاگرام محبوبیت زیادی پیدا کند. به همین خاطر در این مقاله درباره این موضوع صحبت می کنیم که چت جی بی تی چیست و چه کاربردی دارد.

 

چت جی پی تی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده بگوییم، چت GPT رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌توانید با آن چت کنید و در زمینه‌های مختلف از او کمک بگیرید. در واقع تکنولوژی این ربات به شکلی است که می‌تواند جواب‌های مناسبی برای سؤال‌هایتان ارائه دهد.

این مدل مبتنی بر شبکه‌های عصبی OpenAI توسعه داده شده قادر به پردازش و درک زبان طبیعی انسان است. به همین خاطر کاربران می‌توانند با این ربات گفتگویی تعاملی داشته باشند و جواب سؤال‌های خود را دریافت کنند.

بر اساس نتایج به دست آمده تا سال ۲۰۲۶ میلادی بازار جهانی چت بات چی پی تی به ۱۰. ۵ میلیارد دلار یعنی رشد ۲۳. ۵ درصدی خواهد رسید. با این تفاسیر به نظر می‌رسد که سرعت توسعه و محبوبیت این ابزار با سرعت بیشتری از گذشته پیش برود.

چت جی پی تی چیست و چه کاربردی دارد
چت جی پی تی چیست و چه کاربردی دارد

 

چه کسی چت جی پی تی را طراحی کرد؟

چت GPT توسط شرکتی به نام OpenAI طراحی و توسعه یافته است. این شرکت توسط گرگ براکمن، ایلیا سوتسکور، وویچ زارمبا و ایلان ماسک سازمان تحقیقاتی هوش هوش مصنوعی OpenAI را تأسیس کردند و سپس در سال ۲۰۱۸ ChatGPT را وارد بازار کردند.

 

چت GPT چگونه کار می کند؟

GPT به پردازش حجم زیادی از متن می‌پردازد و در یادگیری انجام وظایف پردازش زبان طبیعی بسیار مؤثر است. مدل GPT-۳، به ویژه، ۱۷۵ میلیارد پارامتر اندازه دارد و آن را به بزرگ‌ترین مدل زبانی تبدیل می‌کند که تا کنون آموزش دیده است.

برای شروع کار و بهروری بهتر GPT این سیستم روی مقداری بسیاری متن آموزش دید. به‌عنوان مثال مدل GPT-۳ روی مجموعه متنی آموزش داده شد که شامل بیش از ۱۰ میلیارد کلمه و ۸ میلیون سند و اطلاعات بود.

از این حجم از داده، مدل می‌تواند وظایف پردازش زبان طبیعی را یاد بگیرد و متنی منسجم و منظم را تولید کند. در ادامه زمانی که این پلتفرم به خوبی آموزش داده شد، می‌تواند از آن برای انجام طیف وسیعی از وظایف استفاده کنیم.

بعد از این قضیه اولین چیزی که مورد نیاز بود جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مقایسه‌ای بود. این اطلاعات شامل چندین پاسخ بودند که بر اساس کیفیت رتبه‌بندی شدند. به همین خاطر برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، چندین مکالمه را که مربیان با چت جی پی تی انجام داده بودند انتخاب کردند.

 

کاربرد چت جی پی تی چیست؟

کاربرد چت جی پی تی چیست
کاربرد چت جی پی تی چیست

شاید تصور کنید که جی پی تی چت یک ربات ساده باشد اما مسئله فراتر از این صحبت هاست و یکی از روش‌های کسب درآمد از هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

چت GPT قادر است برنامه هایی با زبان های مختلف بنویسید، طراحی اپلیکیشن و برنامه های مختلف را انجام دهد و مسائل پیچیده مانند مسائل ریاضی و فیزیک را حل کند. حال در ادامه بیشتر درباره کاربردهای این دستیار چت صحبت خواهیم کرد.

  • تولید محتوا

از چت gpt می توان برای تولید محتوا کمک گرفت. به‌عنوان مثال این پلتفرم هوش مصنوعی می تواند آهنگی را بر اساس درخواست کاربر بسازد. علاوه بر این قضیه، سبک نوشتاری کاربران را اصلاح کند و بهبود ببخشد.

  • کدنویسی و رفع باگ

فناوری پلتفرم gpt می تواند کدهای برنامه نویسان را پردازش کند و به برنامه نویسان برای رفع کدهایشان کمک کند. به عنوان مثال می توان از آن برای تولید کوئری های SQL استفاده کرد و برنامه نویسان برای تقویت مهارت های SQL استفاده می کنند.

  • توضیح و آموزش

این پلتفرم می تواند هر موضوعی را مانند علم فیزیک، کلمات و کدهای برنامه نویسی توضیح دهد. همانطور که قبل تر گفته شد در سال های آینده شاهد افزایش نقش این ابزار در حوزه آموزش خواهیم بود و تاثیر زیادی بر صنعت فناوری آموزش خواهد گذاشتم. به طوری که بسیاری از استادان از این پلتفرم برای رفع نیاز و تردیدهای دانشجویان استفاده می کنند.

 

معایب پلتفرم GPT

  • ربات چت جی پی تی و سیستم آن به حدی جذاب است و کاربرد‌های زیادی دارد که تا به حال میلیون‌ها کاربر از آن استفاده کرده‌اند؛ اما علاوه بر مزایای گفته شده این پلتفرم معایبی هم دارد که شرکت OpenAI آن‌ها را شناسایی کرده که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.
  • گاهی چت جی بی تی پاسخ هایی می دهد که اشتباه است اما آنقدر لحن بیان متقاعد کننده‌ای دارد که شما متوجه نخواهید شد.
  • در صورتی که زیاد از چت جی پی تی استفاده کنید، متوجه خواهید شد که این ابزار از الگوها و اصلاحات زیاد تکراری استفاده می کند.
  • در بعضی مواقع چت GPT به سوال های شما پاسخی نمی دهد و به اصطلاح قفل می کند؛ اما اگر یک یا دو کلمه از سؤال تان را تغییر دهید، پاسخی برای سوالتان تولید می کند.
  • استفاده از جی پی تی چت رایگان است و همین موضوع باعث شده است که برای استفاده از آن 4 الی 5 ساعت منتظر بمانید تا پاسخی برای شما ارسال کند.
  • چت پی تی در کشور ایران به سادگی فیلتر است و قابل دسترس نیست.

معایب پلتفرم GPT
معایب پلتفرم GPT

آموزش استفاده از چت جی پی تی

کار با سرویس ChatGPT بسیار آسان است و این امکان برای شما وجود دارد که با زبان فارسی این ربات کار کنید. برای شروع داشتن یک اکانت جی پی تی ضروری است. اصلاً نگران نباشید طریقه کار از این سرویس اصلاً سخت نیست و پروسه ثبت نام در آن بسیار سریع و آسان است؛ اما متأسفانه امکان ثبت نام در چت جی پی تی برای ما با IP ایران وجود ندارد و شما نیاز به تغییر IP و یک شماره مجازی دارید. اگر قصد دارید از ثبت نام در چت جی پی تی از داخل ایران را دارید ما در مقاله‌ای جدا، مفصل آن را توضیح دادیم.

 

سؤالات متداول

1- آیا می‌توانیم از چتGPT به صورت رایگان استفاده کنیم؟

بله؛ استفاده از ربات ChatGPT رایگان است و به پرداخت هزینه نیاز نیست.

1- امکان استفاده از چت GPT در واتس اپ وجود دارد؟

خیر این امکان در واتس اپ یا تلگرام وجود ندارد.

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط