4 تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را زمانی می توان به صورت کامل درک کرد که ابتدا دید کلی در مورد این دو عبارت داشت. در همین راستا در این مقاله ابتدا به توضیح آن ها خواهیم پرداخت و سپس در مورد تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با هم صحبت خواهیم کرد.

اینترنت اشیا

این مفهوم شامل هر دستگاهی است که به اینترنت وصل می شود. با بهره بردن از این تکنولوژی هر دستگاهی را می توان هوشمند کرد، چه خودرو تسلا باشد، چه تجهیزات یک خانه هوشمند یا حتی ربات های یک کارخانه تولید تجهیزات صنعتی. یکی از چندین تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا این است که، در اینترنت اشیا وسایل معمولا به یک سرور ابری متصل هستند و کارهای زیر را از این طریق می توان انجام داد:

  • جمع آوری داده از سنسور
  • کنترل کامل دستگاه ها
  • انجام تغییرات و بروز رسانی نرم افزار ها از راه دور

با استفاده از این سیستم دستگاه ها می توانند به یک دستگاه میزبان متصل گردند و داده های خود را از این طریق با هم به اشتراک بگذارند که امروزه این فرآیند را صحبت کردن دستگاه ها با هم می نامند.

به عنوان مثال اگر قفل درب یک خانه هوشمند باشد در زمان تشخیص ورود صاحب خانه می تواند به دادن این خبر به تجهیزات دیگر مانند سیستم تهویه یا روشنایی آن ها را نیز فعال کند. این یک مثال ساده از کاربرد IoT است که با تعمیم آن در سطوح بزرگتر می توان به کاربرد های وسیع این صنعت و تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا پی برد.

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

چرا اینترنت اشیا

ظهور اینترنت اشیا امکانات بسیاری را به انسان ها ارائه داده است. اینترنت اشیا می تواند اطلاعات را از دستگاه های مختلف گرفته و آن ها را برای استفاده به سیستم های دیگر منتقل کند. این تکنولوژی باعث افزایش کارایی انسان ها و راحتی بیشتر آن ها در محیط کار، خانه یا مکان های مختلف شهر می گردد.

معایب و مزایا اینترنت اشیا

با توجه به تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هر کدام از آن ها دارای مزیت ها و کمبودهایی هستند.

معایب
  • می تواند جایگزین برخی مشاغل گردد
  • بیش از حد به تکنولوژی و ماشین ها وابسته است
  • فعالیت کارمند ها را کاهش می دهد که می تواند باعث کاهش روحیه آن ها شود.
مزایا
  • ارتباط مداوم افراد
  • کاهش مصرف انرژی
  • قابلیت انعطاف پذیری در طراحی سیستم ها
  • کاهش هزینه ها در بلند مدت
هوش مصنوعی در اینترنت اشیا

هوش مصنوعی

این عبارت بیانگر هوشی است که به ماشین ها اختصاص داده می شود. تاریخچه این عبارت که در اوایل بسیار کلی بود، از سال 1956 میلادی شروع می گردد. این مفهوم در سال های اخیر پیشرفت های زیادی در قدرت های محاسباتی کرده است که کمک بسیاری به رشد هوش مصنوعی کرده است.

داده ها در چند سال گذشته به طور تصاعدی رشد داشته اند. رشد این داده ها باعث رشد روزافزون هوش مصنوعی گردیده اند، با بالاتر رفتن کیفیت این داده ها، الگوهای مفیدتری می توانند از آن ها استخراج شوند. در نتیجه ماشین ها توانایی پیش بینی و یادگیری بالاتری را خواهند داشت.

منابع انسانی، مراقبت های بهداشتی، تجارت الکترونیک و امور مالی از جمله زمینه هایی هستند که در آن ها کاربرد دارد. صنایعی که داده های بزرگ و پر اهمیت دارند از اولویت بالاتری برای استفاده از هوش مصنوعی برخوردار هستند. این حوزه با بسیاری از زمینه های دیگر مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و اینترنت اشیا همکاری دارد، با این حال تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و موارد دیگر نیز قابل چشم پوشی نیست.

چرا هوش مصنوعی؟

با کاربرد هایی که دارد دقت بسیار زیادی را به عملیات ها اضافه می کند که این خود یکی از چند تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است. با استفاده از این تکنولوژی سرعت و دقت انجام فرآیند ها را می توان بالا برد. در هر کسب و کاری یک سری از فرآیند ها وجود دارند که تکراری هستند، با بهره بردن از این سیستم می توان این کارهای پر زحمت و تکراری را با کاهش خطا و افزایش بازدهی بالا انجام داد. هوش مصنوعی همچنین کمک می کند که آنالیز اطلاعات و تصمیم گیری ها به صورت دقیق تری صورت بگیرند.

انواع هوش مصنوعی

  1. ضعیف

هوشی که فقط در یک زمینه و درون یک دستگاه خاص می تواند خوب عمل کند را ضعیف یا باریک می گویند.

  1. قوی

تا به امروز هیچ هوشی نتوانسته است که به پیچیدگی و گستردگی هوش انسان برسد. هوش مصنوعی قوی برای ساخت ماشین هایی است که بتوانند به هوش مغز انسان نزدیک شوند.

  1. تکینگی (فوق هوش مصنوعی)

این حالت که ابر هوش مصنوعی نیز نامیده می شود (Super AI) تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته

است و احتمالا تا سال 2050 از آن رونمایی می شود. این نوع می تواند با هوش انسان ها برابری کند.

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

با توجه به وابستگی بسیار زیاد بشر به تکنولوژی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا آینده بسیار روشنی دارند. عوامل بسیار زیادی این دو حوزه فناوری را از هم جدا می کنند که در ادامه 4 تا از مهمترین های آن را نام خواهیم برد.

یادگیری داده ها

یادگیری در هوش مصنوعی به این صورت است که سیستم از تحلیل خطاها و فعالیت های اشتباهی که رخ داده اند نتیجه می گیرد که روش بهتر کدام است و سعی می کند تا خود را ارتقا دهد.

به عنوان مثال در یک شبکه اجتماعی مجازی اگر شما در چند عکس متوالی افراد مشخصی را تگ کنید، زمانی که می خواهید عکس جدیدی را منتشر کنید و همان اشخاص در عکس هستند، سیستم آن ها را تشخیص داده  و به شما پیشنهاد می دهد تا آن ها را دوباره تگ کنید.

مقیاس پذیری

اینترنت اشیا بر خلاف هوش مصنوعی از معماری بر پایه ابر استفاده می کند و همین موضوع سبب می شود که مقیاس پذیری بیشتری داشته باشد. پایگاه های ابری با استفاده از ساختار کاملی که دارند، نیازی به استفاده از اتصالات اضافی ندارند. عوامل زیادی مانند سرعت، طراحی و … در مقیاس پذیری دخیل هستند؛ اما اگر هر پروژه اینترنت اشیا فقط با در نظر گرفتن مقیاس پذیری، انجام گردد، مقیاس پذیری بالایی را خواهد داشت.

پردازش ابری
پردازش ابری

هوش مصنوعی به محاسبات ابری قدرت چشمگیری می افزاید. این عامل باعث می شود که ماشین همانند انسان ها بتوانند فکر کنند، تحلیل کنند، نتیجه گیری کنند و بهترین تصمیم را در کوتاه ترین زمان بگیرند. این فرآیند باعث کاهش خطاهای انسانی هم می شود. در این امر تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا زیاد نیست و هر دو به افزایش کارایی کل سیستم کمک می کنند.

هزینه

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به این صورت است که هزینه ها در مورد هوش مصنوعی به صورت پروژه ای محاسبه می شوند و هزینه هر پروژه با دیگری تفاوت دارد. آن ها به عواملی مانند پیچیدگی و انتظاراتی که از سیستم داریم وابسته هستند. اما اینترنت اشیا دی سمت دیگر هزینه کمتری دارد و به مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری وابسته است، از جمله این وسایل می توان کنترل کننده ها، نمایشگرها و سنسورهای مختلف را نام برد.  تمام سیستم اینترنت اشیا را می توان وسایلی مانند تلفن های همراه هوشمند یا تبلت ها کنترل کرد که هزینه خرید وسایل کنترل کننده اختصاصی برای آن ها را نیز کاهش می دهد.

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به زبان ساده

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به زبان ساده

برای بیان تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به زبان ساده می توان مثال زیر را بیان کرد:

فرض کنید یک باغچه داریم که با وسایلی مانند شیر آب برقی، پمپ آب، مخزن آب و یک تایمر تجهیز شده است. تایمر این سیستم از قبل  طوری تنظیم شده است که در ساعاتی خاصی و 3 روز در هفته برق ورودی پمپ را وصل کند تا پمپ، آب را از مخزن کشیده و از طریق لوله هایی برای زمان تعیین شده به نقاط دلخواه در باغچه برساند.

همچنین تمام سیستم از طریق تایمر هوشمند به اینترنت متصل است تا داده های مربوط به زمان های آبیاری را به گوشی های هوشمند یا سایت منتقل کند و کاربر بتواند آن ها را مشاهده کند. این یک سیستم آبیاری هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) می باشد.

حال اگر همین سیستم با تجهیزات دیگری مانند سنسور سنجش رطوبت خاک، سنسور تشخیص میزان آب موجود در مخزن و… بروزرسانی گردد، سیستم به طور خودکار میزان رطوبت خاک را در بازه های زمانی خاص می سنجد و با توجه به میزان رطوبت مورد نیازی که برای آن تعریف شده است، در صورتی که تشخیص دهد باید آبیاری انجام پذیرد، این موضوع را اطلاع بقیه اجزا می رساند.

سپس سنسور دیگر حجم آب درون مخزن را می سنجد و اگر از حد تعیین شده کمتر نباشد به پمپ فرمان روشن شدن و انجام آبیاری را می دهد.

این مثال به خوبی تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و همچنین نحوه همکاری آن ها با یکدیگر را نشان می دهد.

شرکت‌های علاقه‌مند به هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

چه شرکت‌هایی از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بیشترین بهره را می‌برند؟

شرکت‌های بسیار زیادی وجود دارند که با علم به تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تمایل زیادی به استفاده از این دو تکنولوژی و استفاده از مزایای آن‌ها دارند. از جمله مهمترین این شرکت‌ها می توان آمازون، نتقلیکس، گوگل و غیره را نام برد.

امروزه یکی از بزرگترین ویترین‌هایی که هوش مصنوعی خود را در آن به نمایش گذاشته، ChatGPT است. که در صورت تمایل می‌توانید مقاله “چت جی پی تی چیست و چه کاربردی دارد” را در بخش مجلهIoT از سایت مرکز گسترش اینترنت اشیا ایران مطالعه کنید.

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط