اینترنت اشیا در خدمت سالمندان و بیماران

سلامتی در دوران بازنشستگی و سالمندی یکی از دغدغه های مهم مردم به حساب می آید. معمولا بیشتر سالمندان بسته به سبک زندگی و تغذیه ای که در جوانی داشته اند، ممکن است دچار بیماری های روحی یا جسمانی مختلفی شوند. بسیاری از این بیماری ها مانند پارکینسون و آلزایمر نیز در کهنسالی خودشان را نشان می دهند. در این شرایط استخدام پرستار برای سالمندان امری ضروری محسوب می‌شود و می‌توان از کاربرد اینترنت اشیا در نگهداری از سالمندان و بیماران بهره برد.

کاربرد اینترنت اشیا برای نگهداری سالمندان و بیماران

امروزه یکی از چالش‌های کشورهای توسعه یافته، بهبود کیفیت زندگی سالمندان و تزریق افزایش امید به زندگی برای آن هاست. طبق نظریه پژوهشگران در دنیای امروزی با توجه سبک زندگی افراد و مشغله های کاری آن ها، زمان کمتری برای سپری کردن با خانواده خود دارند. همچنین جوانان امروزی علاقه بیشتری به زندگی مستقل پیدا کرده اند و به همین خاطر زمان کافی برای مراقبت از والدین خود نخواهند داشت.

از سوی دیگر والدینی که سن آن ها از 50 تجاوز می کند، نیاز بیشتری به نظارت و مراقبت دارند. در این شرایط استفاده از فناوری ها و تکنولوژی های مختلفی مانند iot می تواند کار شما را بسیار ساده‌تر کند. اگر اطلاعی در این زمینه ندارید پیشنهاد می شود که قبل از هرچیزی مقاله اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه کنید.

کاهش سقوط و زمین خوردن سالمندان

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های ایالت آمریکا، سالانه نزدیک به 300 هزار نفر سالمند به‌خاطر شکسگی لگن راهی بیمارستان می شوند که دلیل 95% از این آسیب دیدگی ها به دلیل زمین خوردن سالمندان گزارش شده است.

برخی محققان ایالت ایلینویز آمریکا یک دستگاه پوشیدنی توسعه داده اند که مجهز به یک شتاب سنج است که الگولرهای راه رفتن یا ناپایداری در راه رفتن فرد سالمند را در هنگام قدم زدن یا ایستادن اندازه گیری می کند. سپس از طریق تجزینه و تحلیل داده های حاصل از این شتاب سنج متصل و اطلاعات مربوط به سابقه زمین خوردن فرد سالمندان می توانند احتمال سقوط های آن ها را پیش بینی کنند.

یکی از علت های سقوط و زمین خوردن سالمندان، ضعف عضلانی و کاهش قدرت آن ها است. متخصص های اینترنت اشیا اعلام کرده اند که در آینده ای نه چندان دور، سالمندان به اپلیکیشن های گوشی هوشمند مجهز خواهند شد که ریسک زمین خوردن آن ها را به دقت پیش بینی می کند و اطلاعات جمع آوری شده را به پرستاران و پزشکان ارسال می کنند که بتوانند به موقع، اقدامات پیشگیرانه را اجرا کنند. این مورد یکی از بهترین مزایای اینترنت اشیا در خدمت سالمندان محسوب شوند.

کمک به مصرف به‌موقع و دقیق داروها

یکی از چالش های مهم دوران کهن سالی، توجه به مصرف به‌موقع داروها است. امروزه به‌خاطر مشکلات و تحریم های اقتصادی، هزینه های خدمات درمانی سالمندان افزایش یافته و به یکی از نگرانی های اصلی خانواده ها تبدیل شده است؛ زیرا زمانی که سن افراد بالا می رود تعداد مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی و نیاز به مراقبت های خانگی بیشتر از گذشته می شود. در این شرایط به سادگی اینترنت اشیا در خدمت سالمندان می تواند قرار گیرد.

برای برطرف کردن چنین مشکلاتی در حوزه خدمات پزشکی سالمندان می‌توان از کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی کمک بگیرند. به گزارش Berg Insight که استفاده از تجهیزات IoT برای درمان دارویی در اروپا را بررسی کرده است، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۲، حدود ۲٫۲ دستگاه IoT در این حوزه در اروپا استفاده خواهد شد. این رقم نشان‌دهنده یک افزایش چشم‌گیر خواهد بود چراکه تعداد این تجهیزات در سال ۲۰۱۶ در اروپا فقط ۱۳۸ هزار بوده است.

چنین راهکارهای مبتنی بر IoT برای ارایه خدمات پزشکی و مراقبتی به سالمندان، به پزشکان کمک می‌کند تا از زمان مصرف دارو توسط بیماران و اینکه آیا مطابق با دستورالعمل تجویز شده عمل می‌کنند یا نه، مطلع شوند. بدین ترتیب، این فناوری‌ها به کاهش تعداد مراجعه به مراکز درمانی و همچنین، کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود. متعاقبا، کیفیت زندگی افراد سالمند نیز افزایش می‌یابد.

مراقبت از راه دور

یکی دیگر از مهمترین اینترنت اشیا در خدمت سالمندان و بیماران، سیستم مراقبت از راه دور آن هاست. با استفاده از این تکنولوژی مراقبان می توانند عملیات نظارت و انتقال داده ها را کنترل کنند تا سالمندان چالش های بسیاری کمتری در زندگی تنهایی خود تجربه کنند.

به‌عنوان مثال پرستاران سالمند می توانند ساعت خواب، میزان کالری دریافتی در روز و موارد دیگر را از طریق تکنولوژی iot از راه دور کنترل کنند. اگر به آشپزخانه می روند، اگر از اجاق گاز استفاده می کنند، اگر به حمام می روند و حتی زمانی که منزل را ترک می کنند، پرستاران می توانند آن را مدیریت کنند.

موارد بسیاری وجود دارد که می توانند از اینترنت اشیاء برای نظارت بر روند امن انجام آنها استفاده کنند. به عنوان مثال، آنها می‌توانند میزان کالری دریافتی یک سالمند بیمار در روز، ساعت خواب و موارد دیگر را از طریق همین تکنولوژی و از راه دورکنترل کنند. اگر به حمام می‌روند ، اگر به آشپزخانه می‌روند ، اگر از اجاق گاز استفاده می‌کنند و حتی زمانی که خانه را ترک می‌کنند، می‌توانند مراقبین از راه دوری داشته باشند که روند فعالیت آنها را کنترل کنند.

اینترنت اشیا در خدمت سالمندان و بیماران می تواند ایده ای جدید باشد، زیرا اینترنت اشیا در هر شی و وسیله ای قابل استفاده است، فقط باید دید که چگونه می توان از چه تکنولوژی مناسب برای شی مناسب استفاده کرد. به‌عنوان مثال تصور کنید که لباس هایی وجود داشته باشند که مجهز به فناورری اینترنت اشیا هستند و اگر متبلا به قند خون یا فشار خون باشید، میزان دقیق قند خون و فشار خون شما را در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری کند.

کلینیک درخانه

اینترنت اشیا در خدمت سالمندان زمانی می تواند محقق شود که تمام خدمات آن از راه دور انجام شود. در واقع به جای انتقال افراد سالمند به بیمارستان، یک سیستم کنترل سلامت در منزلتان وجود داشته باشد. بر این اساس، اگر ارائه دهندگان خدمات سلامت با وضعیت غیرعادی در خصوص سلامت فرد سالمند مواجه شوند، از طریق اپلیکیشن های مربوطه، به آن ها هشدار می دهند تا بررسی وضعیت خود به مراکز درمانی مراجعه کنند.

مبارزه با انزوا در سالمندان

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است. ارتباط انسان با دیگران باعث زنده ماند، رشد و پیشرفت او می شود. با این حال با افزایش سن، بسیاری از افراد هرچقدر که سنشان بالاتر می رود تنها تر می شوند. این مسئله می تواند یک فرد سالمند را با مشکلات روحی و جسمی، انروای اجتماعی مانند افسردگی و بیماری های قلبی قرار دهد.

با گذر زمان و افزایس سن، برقراری ارتباط با دگیران دشوارتر می شود. به همین خاطر اینترنت اشیا در خدمت سالمندان می تواند در این شرایط به حل این مشکل بپردازد. دستگاه های مجهز به اینترنت اشیا با استفاده از دستورات صوتی به افراد برای ارتباط با عزیزانشان کمک و زمان ورزش یا ملاقات را به دیگران اطلاع رسانی می کنند.

جمع بندی

افراد سالمند با توجه به وضعیت جسمانی که دارند، در همه حال به نظارت و مراقبت بیشتری نسبت به افراد جوان نیازمند هستند. در این شرایط استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید مانند اپلیکیشن ها و تجهیزات متصل، می تواند نظارت و مراقبت از آن ها را آسان‌تر کند. در کشورهای توسعه یافته دولتمردان از تکنولوژی اینترنت اشیا در خدمت سالمندان استفاده بهره می‌گیرند. به عنوان مثال سرویس های ردیابی مکان، تجهیزات پورتابل تشخیص شرایط فیزیکی، اعلام فشار خون، یادآوری ساعت مصرف داروها.

بازار کار اینترنت اشیا در ایران نیز در این زمینه رشد چشمگیری پیدا کرده است. به طوری که امروزه شاهد فعالیت شرکت های مختلفی در این زمینه هستیم. اگر شما هم در زمینه صنعت اینترنت اشیا فعال هستید می توانید با ثبت نام در سایت مرکز گسترش اینترنت اشیا ایران جهت همکاری های پیش رو اعلام آمادگی کنید.

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط