نقش اینترنت اشیا در کسب‌وکارها

امروزه مدیران توانمند به تدریج به اهمیت نقش اینترنت‌ اشیا در کسب‌وکار پی برده‌اند. اگر اطلاعاتی درباره اینترنت‌ اشیا ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله اینترنت‌ اشیا چیست و چه کاربردی دارد را در مجله iot مرکز گسترش اینترنت‌ اشیا همین سایت مطالعه کنید. مفهوم اینترنت‌ اشیا به صورت خلاصه به این معنی است که شبکه‌ای از دستگاه‌های متصل به اینترنت وجود دارد که قابلیت جمع‌آوری و انتقال اطلاعات را در یک شبکه فراهم می‌کند.

مهم‌ترین نقش اینترنت اشیا در کسب‌وکارهای صنعتی

آینده تکنولوژی iot و استفاده از آن می‌تواند بر نحوه فروش محصولات و ارائه خدمات سازمان‌ها تأثیر بسزایی بگذارد. به شکلی که در دهه پیش رو ما شاهد تغییرات بنیادین در نحوه مدیریت کسب‌و‌کار‌ها، ابعاد نیروی انسانی و موارد دیگر خواهیم بود. به همین خاطر در ادامه قرار است درباره نقش اینترنت‌ اشیا در کسب‌وکار صحبت و بررسی کنیم چه مزایایی می‌تواند برای سازمان‌ها داشته باشد.

ردیابی محصولات و مدیریت موجودی

نقش اینترنت اشیا در ردیابی محصولات و مدیریت موجودی

یکی از چالش‌های کسب‌وکار‌های فروشگاهی، ردیابی و مدیریت محصولاتشان است. در گذشته روند تولید تا فروش محصولات به‌صورت کاملاً دستی انجام می‌شد که مشکلات زیادی را در پی داشت. مشکلاتی نظیر زمان بر بودن فعالیت‌ها، استخدام زیاد نیروی کار و اشتباهات و خطا‌های انسانی که می‌توانست منجر به هزینه‌های بسیار زیاد برای آن کسب و کار شوند.

با این حال با ظهور تکنولوژی iot برنامه‌های کاربردی زیادی در حوزه اینترنت‌ اشیا وارد صنعت شدند. این برنامه‌ها می‌توانند با دادن برخی گزینه‌های کنترل خودکار به بیزینس شما کمک کنند تا موجودی محصولاتتان را به شکل بهتری مدیریت کنید. علاوه بر این کار، ردیابی محصولات در زنجیره تأمین با تکنولوژی اینترنت‌ اشیا می‌تواند راه حل بسیار مناسبی برای شناسایی محصولاتی باشد که در حمل و نقل گم شده‌اند.

بهبود بهره وری کارکنان و کاهش نیروی انسانی

بهبود بهره وری کارکنان و کاهش نیروی انسانی
بهبود بهره وری کارکنان و کاهش نیروی انسانی

یکی از چالش‌ها و مشکلات همیشگی مدیران، هزینه‌های زیادی است که استخدام نیروی انسانی بر سازمانشان تحمیل می‌کنند. برخی از این نیروها وظیفه انجام کارهای پیش پا افتاده‌ای داشتند که اهمیت چندانی نداشت اما عدم انجام آن‌ها نیز می‌توانست روند کار را مختل کنند.

نقش اینترنت اشیا در این کسب‌وکار بسیار اساسی است و می‌تواند کارهای پیش پا افتاده را به‌صورت خودکار تبدیل کند. بنابراین منابع انسانی می‌توانند کارهای پیچیده تری را که نیاز به تصمیمات حیاتی و مهارت‌های ویژه دارد انجام دهند. به این ترتیب تعداد کارگران و کارمندان به حداقل می‌رسد در نتیجه می‌تواند هزینه‌های عملیات تجاری را به حداقل برساند.

کار به صورت ریموت و از راه دور

کار به صورت ریموت و از راه دور
کار به صورت ریموت و از راه دور

در دوران همه‌گیری پندمی ویروس کرونا و آمار بالای مرگ و میر، خیلی از کسب و کار‌ها از این قضیه آسیب دیدند. یکی از دلایل آن اجبار کارمندان به انجام کار حضوری است. در دنیای پیشرفته امروز، دورکاری و ریموت یکی از روش‌های جدید کار کردن است و با توسعه تکنولوژی‌های جدید مانند تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی، شبکه‌های بی‌سیم و اینترنت با کیفیت این امر به آسانی انجام می‌شود.

در این شرایط نقش اینترنت‌ اشیا در کسب‌و‌کار می‌تواند بسیار تأثیر گذارتر از دیگر تکنولوژی‌ها باشد. در واقع شما می‌توانید با استفاده از تکنولوژی اینترنت‌ اشیا کارمندان و مدیرانی که به صورت دورکار با شما کار می‌کنند، ارتباط برقرار و نحوه کار و بازدهی آن‌ها را کنترل کنید. در نتیجه کارمندان در هر مکانی می‌توانند با استفاده از تکنولوژی IOT خروجی کارشان را در اختیارتان قرار داده و بازدهی بهتری داشته باشند. طبق نتایج کسب شده از دوران پندمی کرونا، برخی کارکنان در شرایط دورکاری روحیه بهتری دارند و راندمان کاریشان بالاتر خواهد رفت.

بهبود ایمنی در محل کار

بهبود ایمنی در محل کار
بهبود ایمنی در محل کار

یکی دیگر از مهمترین نقش اینترنت‌ اشیا در کسب‌وکار، بهبود ایمنی در محل کار است. مدیران سازمان‌ها همیشه به دنبال فراهم کردن شرایط ایمن برای کارمندان و محیط کارشان هستند. این کار علاوه بر افزایش جذابیت برای کار کارمندان، از صدمات مالی و جانی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
این شرایط می‌تواند با ابزار‌هایی مانند دوربین مدار بسته هوشمند، سنسور‌ها و حسگر‌های حرکتی می‌توان تضمین امنیت یک شرکت و جلوگیری از جاسوسی و سرقت اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حفظ مشتری‌های قدیمی و بهبود خدمات

حفظ مشتریی های قدیمی بهبود خدمات
حفظ مشتری های قدیمی بهبود خدمات

امروزه دنیا، دنیای داده و اطلاعات است. این اطلاعات می‌تواند حکم گنج را داشته باشد زیرا به وسیله آن می‌توان کار‌های مختلفی انجام داد. اطلاعات جمع‌آوری شده به وسیله دستگاه‌های هوشمند به دست می‌آیند و به کمک آن می‌توان رفتار و انتظارات مشتریانتان را بهتر و بیشتر درک کنید.

یکی دیگر از بهترین نقش اینترنت‌ اشیا در کسب‌وکار‌ فروشگاهی مانند یادآوری مشتریان در مورد تعمیر مورد نیاز تجهیزات خریداری شده پس از مدت استفاده از پیش تعریف شده، پیگیری مشتریان برای تمدید اشتراک، پایان دوره گارانتی است. مدیران با استفاده از این خدمات می‌توانند خدمات پس از فروش سازمانشان را بهبود بخشند تا در نتیجه درآمدشان افزایش یابد.

تصویر قابل اعتماد تر از شرکت

تصویر قابل اعتماد تر از شرکت
تصویر قابل اعتماد تر از شرکت

تکنولوژی‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، اینترنت‌ اشیا و… به قدری برای کسب‌وکار‌ها موفید و مؤثر هستند که اگر این فناوری‌ها حذف شوند، عملاً هیچ کسب‌و‌کار موفق و سوددهی در دنیا باقی نمی‌ماند؛ زیرا یکی از دلایل پیشرفت این سازمان‌ها استفاده از این تکنولوژی‌ها بوده است و بدون آن‌ها هیچ خدماتی قابل ارائه ندارند.

در این دهه اخیر شرکت‌ها می‌توانند از نقش اینترنت‌ اشیا در کسب‌و‌کار خود استفاده کنند که می‌تواند تأثیر مثبتی بر مشتریان، سرمایه‌گذاریان و سایر شرکای تجاری‌شان بگذارد. علاوه بر این، می‌تواند محیط کاری امن و مطمئنی را توسط شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند تضمین کند تا جذب کارکنان حرفه‌ای و با تجربه بسیار آسان‌تر شود.

جمع بندی

در این مقاله از مجله iot درباره نقش اینترنت اشیا در کسب‌وکار صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید اینترنت اشیا در این دهه اخیر به‌عنوان یکی از فناوری‌های بسیار کاربردی شناخته می‌شود که در کسب‌وکارهای صنعتی و فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نقش اینترنت اشیا در کسب‌وکار را نام ببرید؟

ردیابی محصولات و مدیریت موجودی فروشگاه، حفظ مشتری‌های قدیمی و کار به صورت و از راه دور

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط