نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند

نقش اینترنت‌ اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند چیست؟ تکنولوژی IOT چگونه بر سیستم حمل و نقل شهری تأثیر می‌گذارد؟ در میان صنایع مختلفی که از تکنولوژی اینترنت‌اشیا استفاده می‌کنند، صنعت حمل و نقل توانسته به موفقیت بیشتری دست پیدا کند. در واقع به لطف تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ تاپ‌ها، انسان را قادر ساخته‌اند تا در هر لحظه به اینترنت متصل شود. حال با کمک این سخت‌افزار‌ها و تکنولوژی iot امکانات جدیدی برای ردیابی و مدیریت ناوگان حمل و نقل در دسترس قرار گرفته است. اگر شما هم به موضوع حمل و نقل هوشمند علاقمند هستید ادامه مقاله را از دست ندهید.

 

حمل و نقل هوشمند چیست؟

حمل و نقل هوشمند
حمل و نقل هوشمند

اگر بخواهیم به نقش اینترنت‌ اشیا در صنعت حمل و نقل بپردازیم ابتدا باید تعریف دقیقی از حمل و نقل هوشمند ارائه دهیم. در واقع حمل و نقل هوشمند شامل وسایل نقلیه مجهز به Wi-Fi یا سنسور‌های دیگر برای متصل شدن به اینترنت هستند.

تسلا یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه طراحی خودرو‌های هوشمند است که توانسته در این زمینه سر و صدای زیادی به پا کند. خودرو‌های طراحی شده شرکت تسلا دارای یک سیم کارت رایگان و اینترنت نامحدود برای مشتریان خود هستند که سوخت این خودرو‌ها نیز از برق تأمین می‌شوند.

زمانی که شما درون این خودرو بنشینید به جز برف پاکن و فرمان، هیچ دکمه دیگری را نخواهید ندید و تمامی جزئیات از طریق‌مانیتور این خودرو کنترل می‌شود. به عنوان مثال زمانی که شما مقصدی را برای خود تعیین کنید، سیستم خودروی هوشمند، سفر را برای شما برنامه‌ریزی می‌کند. برنامه این سفر شامل مکان‌هایی است که باید توقف داشته باشید و خودرو خود را شارژ کنید. در ادامه بیشتر درباره کاربرد و نقش اینترنت‌اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند صحبت خواهیم کرد.

 

کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل

امروزه نقش اینترنت‌ اشیا در حمل و نقل هوشمند و تدارکات بسیار تأثیر‌گذار است؛ زیرا با استفاده از تکنولوژی IOT، دیجیتال‌سازی خدمات صنعت لجستیک رشد سریع‌تری داشته و امکان اتوماسیون، سازماندهی و کنترل از راه دور فرآیند‌ها امکان‌پذیر شده است.

 

انبارداری هوشمند

انبارداری هوشمند
انبارداری هوشمند

از گذشته تا کنون همیشه کنترل موجودی و انبارداری یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین کار‌ها در تمام سازمان‌ها بوده است؛ اما با ورود اینترنت‌ اشیا در صنعت حمل و نقل، مدیریت وسایل نقلیه و سایر برنامه‌ها، از طریق تنظیم سنسور‌های کوچک به راحتی قابل ردیابی است. بر همین منوال شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند موجودی کالا، موقعیت و وضعیت آن‌ها را با استفاده از این سنسور‌ها تحت نظارت خود قرار دهند.

در واقع از کاربرد‌های اینترنت‌ اشیا در انبارداری می‌توان به استفاده از دستگاه‌هایی که امکان ثبت دقیق ورود و خروج کالا را دارند، سنسور‌های کنترل هوا برای تضمین وضعیت کالا، سنسور‌های حجم و وزن در قفسه‌ها، سنسور‌هایی برای تشخیص در دسترس بودن فضا، عینک و برچسب‌های هوشمند که مکان دقیق کالا را در انبار شناسایی کنند اشاره کرد.

 

بسته بندی

بسته بندی هوشمند
بسته بندی هوشمند

یکی از چالش‌های همیشگی سیستم حمل و نقل، کنترل کردن وضعیت ارسالی و دریافتی بسته‌ها است. حال امروزه و به کمک این تکنولوژی، تگ‌هایی روی بسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد که به واسطه آن می‌توان بسته‌ها را از انبار تا زمان رسیدن به مقصد کنترل کرد.

درون این تگ‌ها شامل اطلاعاتی درباره شرایط نگهداری، تاریخ تولید و انقضای محتویات درون آن بسته هستند. با استفاده از این تگ‌ها می‌توان بسته‌ها را در طول مسیر از نظر رطوبت و دما کنترل کرد و از سالم رسیدن آن‌ها اطمینان حاصل کرد. همچنین اگر هر گونه آسیب دیدگی یا مورد سرقت قرار گرفت، به سرعت به افراد مربوطه به سرعت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

تعمیر و نگهداری خودروها

تعمیر و نگهداری خودروها
تعمیر و نگهداری خودروها

یکی از هزینه‌های سنگین در سیستم حمل و نقل، بازدید دوره‌ای و تعمیر خودرو‌ها است؛ اما امروزه با کمک تکنولوژی اینترنت‌ اشیا و جاسازی سنسور‌های مختلف در خودرو‌ها می‌توان به طور دائم از وضعیت موتور، لاستیک‌ها، ترمز و سایر عناصر مهم اطلاع پیدا کرد و قبل از بروز حادثه و هزینه‌های سنگین قطعات مورد نیاز را تعمیر کرد.

 

ردیابی موقعیت مکانی 

ردیابی موقعیت مکانی وسایل نقلیه و بسته ها
ردیابی موقعیت مکانی وسایل نقلیه و بسته ها

یکی از چالش‌های همیشگی مردم این است که اتوبوس یا مترو چه زمانی به‌ایستگاه مدنظرشان خواهد رسید. در این شرایط نقش اینترنت‌اشیا در صنعت حمل و نقل بسیار پررنگ خواهد بود و با استفاده از این تکنولوژی می‌توان هوشمندسازی سیستم حمل و نقل را به راحتی انجام داد. بدین ترتیب شرکت‌های ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توانند محل بارگیری وسایل نقلیه، مدت زمانی که برای رسیدن به مقصد لازم دارند، زمان برگشت و… را ردیابی و در اپلیکیشن‌های مخصوص شهری به شهروندان اطلاع‌رسانی کنند.

 

وسایل نقلیه خودکار 

وسایل نقلیه خودکار هوشمند
وسایل نقلیه خودکار هوشمند

بعد از کاربرد اینترنت‌ اشیا در صنعت برق و فولاد، صنعت حمل و نقل یکی از صنایعی است که توانسته از تکنولوژی iot نهایت بهره را ببرد. کامیون‌های خودکار در این صنعت یک نوآوری بزرگ به حساب می‌آیند و در آینده‌ای نزدیک پیش‌بینی می‌شود که از این خودرو‌های خودران در صنعت لجستیک فراگیر شود.

خودرو‌های هوشمند و خودران به مدیران ناوگان حمل و نقل کمک می‌کنند تا کنترل بهتری بر روند تحویل کالا داشته باشند و خطا‌های انسانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. این خودرو‌های خودران با برنامه‌ریزی دقیق خود بهترین و مناسب‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنند و دمای خود را در یک شرایط مطلوب قرار می‌دهند تا بسته‌ها در بهترین شرایط و بدون هیچگونه آسیبی به دست گیرنده‌ها برسد.

 

مسیریابی جاده‌ها

وسایل نقلیه خودکار با استفاده از اینترنت اشیا
وسایل نقلیه خودکار با استفاده از اینترنت اشیا

یکی از مزایای اینترنت‌ اشیا این است که با کمک تجهیزات محیطی، اطلاعات و آمار دقیقی را از تراکم ترافیکی و شرایط جاده‌ای به پلیسان راهور ارائه می‌دهد. این اطلاعات به مدیران ناوگان حمل و نقل کمک می‌کند تا گره‌های ترافیکی را باز کنند. همچنین رانندگان کامیون‌ها و باربری‌ها با اطلاع از حجم ترافیک مسیر‌های مناسب‌تری انتخاب می‌کنند و بسته‌ها سریع‌تر و بدون هیچگونه مشکلی به دست گیرنده‌ها خواهد رسید.

 

تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی

تحزیه و تحلیل و پیش بینی با استفاده از اینترنت اشیا
تحزیه و تحلیل و پیش بینی با استفاده از اینترنت اشیا

یکی از مهم‌ترین کاربرد اینترنت‌اشیا در صنعت حمل و نقل، تجزیه و تحلیل پیشبینی از شرایط است. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان داده‌ها و اطلاعات بسیار زیادی را جمع‌آوری و تحلیل و بررسی کرد. سپس با استفاده از آن‌ها تصمیم‌گیری‌های مفیدی برای بهبود فرایند و حتی تغییر استراتژی می‌توان انجام داد. به عنوان مثال با جمع‌آوری داده‌های حسرگ‌های مختلف و بررسی آن‌ها می‌توان به اطلاعات مفید زیادی از وضعیت خودرو‌های حاضر در ناوگان حمل و نقل عمومی به دست آورد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله IOT درباره نقش و کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل صحبت کردیم. همانطور که می‌دانید زندگی روزمره ما براساس حمل و نقل در جریان است و اگر روزی این اخلالی در این سیستم رخ دهد مشکلات زیادی برای زندگی ما ایجاد می شود. به همین دلیل اهمیت استفاده از تکنولوژی و آپدیت بودن این سیستم می تواند برای پیشرفت کشور بسیار حائز اهمیت باشد.

 

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط