خانه هوشمند چیست + 7 مزایای هوشمند سازی منزل

خانه هوشمند در واقع به معنی ارتباط تجهیزات منزل و تکنولوژی به وسیله یک شبکه ارتباطی در منزل است. این تکنولوژی باعث می‌شود اکثر کار‌ها در منزل به صورت خودکار انجام شود. شاید تصور کنید که هوشمندسازی منزل امری غیر ضروری باشد اما همانطوری که امروزه زندگی ما بدون لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر نیست، در آینده‌ای نه چندان دور نیز همین اتفاق در مورد ساختمان‌های هوشمند در حال رخ دادن است.

یک خانه هوشمند دارای فناوری‌های بسیاری در راستای بالا بردن کیفیت زندگی می‌باشد. خانه‌ای را می‌توانیم هوشمند در نظر بگیریم که سیستم‌های برنامه‌ریزی شده‌ای را برای انجام کار‌ها در زمان‌های مشخص داشته باشد، مانند نظارت و کنترل بر کلیه لوازم خانگی، تجهیزات چند رسانه‌ای، سیستم‌های امنیتی، دوربین‌های مدار بسته، سیستم روشنایی و دمای محیط.

 

شهر‌های هوشمند که آینده‌ی هوشمند‌سازی در خانه‌ها به شمار ‌می‌روند، وابستگی بسیاری به خانه‌های هوشمند دارند. در اصل یکی از اولین شرایط هوشمند بودن یک شهر، هوشمند بودن خانه‌های آن است. معرفی کامل خانه‌های هوشمند یکی از اهداف اصلی این مقاله است که باید در شهر‌هایی که به سمت هوشمند‌سازی پیش ‌می‌روند، اجرا شود.

به وسیله اینترنت‌اشیا می‌توان تقریباً بر همه‌ اشیا درون خانه که به اینترنت متصل هستند، کنترل و نظارت داشت. این سیستم کمک می‌کند تا وسایل را در هر مکان و زمانی بتوان کنترل و بررسی کرد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اینترنت‌ اشیا نقش بسیار مهم و اساسی در ساخت خانه و شهر‌های هوشمند را بر عهده دارد.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست
خانه هوشمند چیست

زمانی که صحبت از خانه یا منزل هوشمند می‌کنیم منظورمان ربات‌ها و ابزار‌های فوق پیشرفته‌ای نیست که در فیلم‌های سینمایی نشان داده می‌شود. هوشمند‌سازی منازل به معنی داشتن سیستمی پیشرفته و اتوماتیک است که بتوان وسایل منزل را از راه دور کنترل کرد.

سیستم مدیریت ساختمان به‌طور کلی بر مبنای پروتکل‌هایی مانند کی ان ایکس (KNX) یا BUS (باس) و به وسیله تکنولوژی iot با پروتکل‌هایی مانند Zigbee، wife zi Z-Wave و… که خانه هوشمند بی‌سیم نامیده می‌شود، تقسیم می‌گردد.

شما با استفاده از تکنولوژی اینترنت‌ اشیا می‌توانید دوربین‌ها، سیستم امنیتی منزل، کنترل لامپ‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی را مانند سیستم تهویه هوا، یخچال و… تحت کنترل بگیرید. در واقع شما با نصب و راه‌اندازی این تکنولوژی می‌توانید خانه معمولی خود را به یک ساختمان هوشمند تبدیل کنید.

برای هوشمندسازی ساختمان اصلاً اهمیتی ندارد که منزلتان قدیمی است یا نوساز. برای این کار نیازی ندارید که از ابتدا منزلتان را هوشمند کرده باشید. شما می‌توانید تنها با نصب چند ابزار و سنسور، به راحتی پروسه هوشمندسازی را انجام دهید؛ زیرا با انجام یکسری تغییرات و با استفاده از هر دو نوع پروتکل بیسیم یا با سیم به راحتی منزل خود را به یک منزل هوشمند تبدیل می‌کنید.

تجهیزات خانه هوشمند

تجیهزات خانه هوشمند قابل جابه‌جایی است. به این معنی که می‌توانید به‌راحتی سیستم را به منزل جدیدتان منتقل کنید. این یک پوئن مثبت برای مستأجرین به حساب می‌آید. همچنین شما با انجام هوشمند‌سازی، باعث افزایش قیمت ریالی منزلتان می‌شود و در آینده قیمت آن بالاتر می‌رود.

دوربین هوشمند

دوربین هوشمند
دوربین هوشمند

زمانی که صحبت از اینترنت‌اشیا و خانه هوشمند به میان می‌آید، امکان ندارد صحبت از دوربین هوشمند نشود. شما با نصب و راه‌اندازی چند عدد دوربین در قسمت‌های مختلف، در هر لحظه و هر مکان از وضعیت منزلتان مطلع شوید. نکته جالب استفاده از این نوع تکنولوژی این است که لازم نیست دوربین جدید نصب کنید. شما می‌توانید با نصب یک سنسور، دوربین‌های قدیمی خود را نیز به حالت هوشمند تبدیل کنید.

پارکینگ هوشمند

پارکینگ هوشمند
پارکینگ هوشمند

چند سالی است که در‌های قدیمی جای خود را به در‌های اتوماتیک منازل داده‌اند؛ اما شما با هوشمند کردن در پارکینگ منزل یا شرکت خود می‌توانید با تنها یک کلیک به‌راحتی در پارکینگ خود را باز یا بسته کنید. یکی از مزیت‌های داشتن پارکینگ هوشمند این است که اگر در پارکینگ شما باز بماند، این سیستم از طریق اپلیکیشن روی موبایلتان به شما هشدار می‌دهد. سپس شما می‌توانید به‌راحتی و با یک کلیک، دستور بسته شدن در را بدهید.

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند
ترموستات هوشمند

کار اصلی ترموسات، تنظیم دما به صورت خودکار است. این تکنولوژی از چندین سال قبل در وسایل سرمایشی به کار گرفته شده است؛ اما تفاوت این تکنولوژی با سیستم‌های قبلی این است که شما می‌توانید دمای داخل منزلتان را آن طور که می‌خواهید کنترل کنید. بزرگ‌ترین مزیت این سیستم این است که در طولانی مدت مصرف انرژی و هزینه‌های قبوضتان کاهش می‌یابد.

قفل های هوشمند

قفل های هوشمند
قفل های هوشمند

بازار کار اینترنت اشیا در ایران و دیگر کشورها روز به روز در حال پیشرفت است. شما می‌توانید با استفاده از نصب قفل‌های هوشمند روی در‌های منزل‌تان، به صورت اتوماتیک در‌ها را به صورت اتوماتیک باز یا بسته کنید. استفاده از این تکنولوژی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما در منزل حضور ندارید و می‌خواهید درب منزل خود را ببندید. این تکنولوژی مجهز به در باز کن نیز است. به‌عنوان مثال زمانی که شما در منزل حضور ندارید می‌توانید از راه دور و به وسیله موبایل هوشمندتان در را باز کنید.

این قفل‌های هوشمند مجهز به کارت RFID و سنسور تشخیص اثر انگشت، صفحه کلید تاچ جهت باز کردن از طریق پسورد و کلید فیزیکی هستند. طبق این تکنولوژی دیگر لازم نیست اشخاص برای ورود به منزل کلید فیزیکی داشته باشند. همچنین شما می‌توانید هر فردی را که وارد منزلتان می‌شود‌ شناسیی کنید و فقط به افراد خاصی حق ورود بدهید. قفل هوشمند بیشتر برای منازل، ادارات، دیتا سنتر‌ها، هتل‌ها و… کاربرد بسیاری دارد.

سنسور نشت آب

سنسور نشت آب هوشمند
سنسور نشت آب هوشمند

سنسور نشت آب هوشمند در ویلا‌ها و استخر‌ها کاربرد دارد. فرض کنید شما برای پر کردن آب استخر یا حتی وان حمام شیر آب را باز گذاشته‌اید. در این لحظه سنسور نشت آب به کمک شما می‌آید و شما را از یک فاجعه بزرگ نجات می‌دهد.

شخصی سازی و تعریف سناریوها

کاربرد iot در خانه هوشمند به همین جا ختم نمی‌شود. شما می‌توانید تمام امکاناتی را که تا به حال معرفی کردیم، به‌ صورت اتوماسیون در بیاورید و برای آن‌ها سناریو تعریف کنید. به‌عنوان مثال شما هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید دوست دارید که قهوه میل کنید. در این شرایط قهوه‌ جوش خودکار سر یک ساعت خاصی به کار می‌افتد، چراغ‌ها روشن و پرده‌ها نیز باز می‌شوند.

به این معنی که لازم نیست هر روز بسیاری از کار‌های داخل منزل را که حالت روتین دارند، به‌صورت تکراری انجام دهید. شما با تعریف یک سناریو، تمام موارد لازم در منزل رأس ساعت خاصی انجام شده و شما دیگر نگران انجام دادنشان نخواهید بود.

مزایای هوشمند سازی خانه

مزایای هوشمند سازی خانه
مزایای هوشمند سازی خانه

فرض کنید در یک روز گرم تابستانی از سرکار در حال برگشتن به منزل هستید. با توجه به خاموش بودن کولر گازی، زمانی که وارد منزل شوید و کولر را روشن کنید مدتی طول می‌کشد تا هوا خنک شود؛ اما اگر می‌توانستید قبل از اینکه به منزل برسید و از راه دور سیستم سرمایش را روشن می‌کردید چه؟

حال تصور کنید روی تخت دراز کشیده‌اید و لامپ‌ها و تلوزیون در پذیرایی روشن است. در این شرایط شما می‌توانید با چند کلیک در گوشی یا تبلت خود تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. این مهم‌ترین کاربرد اینترنت‌ اشیا در منزل است. به این می‌گویند زندگی رویایی.

به‌عنوان مثال اگر خانه را برای مدت طولانی ترک کرده‌اید و یادتان نمی‌آید که آیا شوفاژ‌ها خاموش هستند یا خیر، می‌توانید از طریق موبایل هوشمند وضعیتشان را تحت نظر بگیرید. سپس تنها با چند کلیک سیستم گرمایشی و سرمایشی، لامپ‌های اضافی، اجاق گاز و… را خاموش کنید.

همچنین اگر خانه شما دچار آتش سوزی یا مشکل دیگری شد، سنسور‌های داخل منزل از طریق موبایل به شما اطلاع می‌دهند می‌توانید سریعاً آتش‌نشانی را مطلع کرده و خانه خود را نجات دهید. حال از دیگر مزایای خانه هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

      • کنتزل وسایل منزل از راه دور

      • امنیت بیشتر محیط خانه

      • آرامش و آسایش خیال

      • کاهش هزینه‌های اضافی

      • مدیریت و صرفه جویی انرژی

      • آسان‌تر کردن کارهای منزل

      • جذاب کردن محیط خانه

      • امکان تعریف سناریوهای مختلف

      • تعریف حق دسترسی برای هر مکان

      • مشاهده تغییرات و اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای

    جمع بندی

    هوشمندسازی منزل تکنولوژی جدید و رو به رشدی است که امروزه به سرعت در حال گسترش است؛ زیرا امکانات خانه هوشمند شما را از انجام یکسری کار‌های روتین و خسته‌کننده معاف می‌کند. کیفیت زندگیتان را بالا می‌برد و باعث می‌شود دیگر دغدغه و نگرانی بابت امنیت منزل، بسته بودن شیر گاز، سرمایش یا گرمایش منزل نداشته باشید.

    اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در اینترنت‌ اشیا را دارید یا خودتان را جزء منتور‌ها یا متخصصان این زمینه می‌دانید می‌توانید با مجموعه مرکز گسترش اینترنت‌ اشیا ایران همکاری کنید. برای شروع این کار می‌توانید در این فرم ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کنید تا همکاران مجموعه با شما ارتباط برقرار کنند.

    سؤالات متداول

    قیمت خانه هوشمند در ایران چقدر است؟

    هزینه هوشمندسازی ساختمان به عوامل مهمی از جمله نوع تکنولوژی و میزان متراژ منزل بستگی دارد.

    کاربرد اینترنت اشیا در معماری چیست؟

    از اینترنت اشیا در معماری می توان در طراحی خانه هوشمند و دکوراسیون داخلی استفاده کرد. 

    اشتراک گذاری این مطلب

    نظرات شما



    موضوعات مرتبط