کارخانه هوشمند چیست و چه کاربردی دارد

اگر می‌خواهید هزینه های تولید را کاهش دهید، سرعت فعالیت خود را نیز چندین برابر و محصولتان را با کیفیت تر تولید کنید، راه حل شما تاسیس یک کارخانه هوشمند است. در واقع این نوع کارخانه یک محیط دیجیتالی است که به‌طور همیشگی اطلاعات از طریق دستگاه ها، ماشین آلات و سیستم های تولید، جمع آوری شده و به اشتراک گذاشته می شود.

کارخانه هوشمند چیست؟

کارخانه هوشمند یک مرکز تولیدی دیجیتالی است که از دستگاه‌ های متصل، ماشین‌ آلات و سیستم‌ های تولیدی برای جمع‌ آوری و اشتراک‌ گذاری مداوم داده‌ ها استفاده می‌کند. سپس از این داده‌‌ها برای اطلاع‌ رسانی تصمیم‌ گیری‌ ها برای بهبود فرآیندها و همچنین رسیدگی به هرگونه مشکلی که ممکن است ایجاد شود، استفاده می‌شود.

در واقع این مکان یک تأسیسات تمام دیجیتالی و متصل به تولید است که بر تولید هوشمند متکی است. مفهوم کارخانه هوشمند به عنوان کارخانه آینده هنوز در ابتدای راه قرار دارد و نتیجه مهم انقلاب چهارم صنعتی است.

کارخانه هوشمند با استفاده از تکنولوژی هایی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رباتیک، تجزیه و تحلیل که توسط شرکت های تولید مورد استفاده قرار می گیرند به طور خود کفا فعالیت کند.

پنج ویژگی اصلی کارخانه هوشمند

  • متصل بودن (Connected):

تجهیزات موجود در کارخانه‌های هوشمند به شبکه‌ها وصل می‌شوند تا بتوانند اطلاعات را منتقل کنند. این داده‌ها در زمان واقعی منتقل می‌شوند. این ویژگی علاوه بر این‌که، منجر به همکاری سریع و مؤثرتر تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان می‌شود، تعامل داخلی (بین بخش‌ها) را نیز افزایش می‌دهد.

  • بهینه‌سازی شده (Optimized):

کارخانه هوشمند از طریق اتوماسیون می‌تواند عملیات تولید خود را بهینه ‌کند. بهینه‌سازی مفاهیمی چون دستیابی به ظرفیت تولید مطمئن، قابل پیش‌بینی بودن، افزایش زمان و کارایی تولید و به حداقل رساندن هزینه تولید با تأکید برافزایش کیفیت است. اتوماسیون هوشمند در کارخانه ها نیاز به مداخله انسان را به طرز چشمگیری کم می کند و این کار باعث کاهش میزان خطاها می‌شود.

  • شفافیت (Transparent):

یکی از مشکلات تولید سنتی در کشور این است که صاحبان کارخانه ها به داده ها و اطلاعات دقیق دسترسی ندارند؛ اما در کارخانه های هوشمند شما می تونید بررسی کنید که در کارخانه تان چه اتفاقی می افتد. داده ها و اطلاعات در زمان واقعی در دسترس هستند، پس بنابراین سفارش های مشتریان و روند تغییر تقاضای مشتری در آینده کوتاه مدت و میان مدت قابل رصد خواهد بود.

  • پیش­کنشگرانه (Proactive):

کارخانه های هومشند از فناوری هایی استفاده می کنند که تا کارشناسان مربوطه را قادر سازد تا ناهنجاری ها در مواد اولیه و همچنین محصولات نهایی را توسط کامپیوتر شناسایی کند. علاوه بر این، سنسورها در کارخانه‌های هوشمند نه‌تنها امکان تشخیص کارکرد نامطلوب اجزای تولید را فراهم می‌کند بلکه قبل از رسیدن به حدنصاب تعیین‌شده، به‌طور خودکار مواد اولیه لازم را سفارش می‌دهند. درواقع این ویژگی باعث می‌شود تا قبل از شروع کار مشکلات را متوقف کنید.

  • چابکی (Agile):

یکی از بهترین ویژگی یک کارخانه هوشمند چابکی آن است. کارخانه‌های هوشمند چابک دارای چیدمان و تجهیزاتی هستند که می‌توانند پاسخگوی تغییرات نیازهای تولید باشند. با استفاده از اینترنت اشیا در کارخانه ها، تغییرات برنامه ریزی و کاربری آسان تری ایجاد شده و کارمندان می توانند اثرات تغییرات تولید را به سرعت مشاهده کنند.

مزایای هوشمند سازی کارخانه ها

بسیاری از کسب و کارها چندین سال است که به عملیات و سیستم های زنجیره تامین بسنده کرده اند و طی چند دهه تغییری نکرده است. با این حال هوشمندسازی کارخانه با تمرکز بر تحول دیجیتال و راه حل های مبتنی بر اینترنت اشیا می تواند پیشرفت های چشمگیری را به همراه داشته باشد. یکی از مزایای جالب هوشمند سازی کارخانه های کشور، افزایش کارایی و بهره روی است که با گسترش قابلیت افراد و دستگاه های تولیدی انجام می شود.

در دادامه کارخانه ها با تمرکز بر ایجاد یک فرایند تولید موثر و تکرارشونده از طریق جمع آوری داده ها، می توانند با اطلاعات دقیق ترین اقدام به تصمیم گیری کنند. در نهایت با بهبود مستمر بهره وری فرایند های تولید، این نوع کارخانه ها می توانند هزینه های تولید و همچنین زمان خرابی قطعات را کاهش دهند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله iot درباره هوشمند سازی کارخانه ها صحبت کردیم. این کارخانه ها مانند خانه هوشمند و شهر هوشمند از تکنولوژی های مختلفی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، رباتیک و… برای بهبود روند کارها کمک می گیرد. در واقع مراخل مختلف فرآیندهای تولید از پایین ترین سطح یک ماشین یا تجهزیرات، به طور مستقیم از طریق سسنورهای اینترنت اشیا به یکدیگر متصل شده و مستقیما با هم تعامل می کنند.

در حال حاضر بازار کار اینترنت اشیا در ایران بسیار رونق پیدا کرده است و امروزه شاهد تبدیل کارخانه های سنتی به کارخانه های هوشمند هستیم. نتیجه این روند باعث می شود که تولید شفاف تر و کارآمدتر شود. شما نیز اگر در صنعت اینترنت اشیا فعال هستید می توانید با ثبت نام با کارشناسان مرکز گسترش اینترنت اشیا ایران ارتباط بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب

موضوعات مرتبط