کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال

نقش اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال

امروزه دامنه کاربرد اینترنت اشیا آنقدر وسیع شده که در هر زمینه ای می توان نشانه از آن تکنولوژی iot را مشاهده کرد. یکی از صنایع جذاب و پولسازی که اینترنت اشیا نیز در آن ورود کرده، صنعت بازایابی دیجیتال و تبلیغات است. در واقع کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال به صاحبان کسب و کار کمک می کند درآمد خود را افزایش دهند.

اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی یا برند تبلیغاتی هستید این امکان را دارید تا پیام تبلیغاتی خود را به مخاطبان هدف برساند. این کار باعث می شود هزینه بازارایابی خود را تنها به افرادی که می توانند در آینده مشتری شما شوند اختصاص دهید. همچنین برای افرادی که هیچ نیازی به خدمات شما ندارند ارسال نمی شود و از دیدن پیام شما حس بدی پیدا نخواهند کرد.

آنالیز رفتار خریدار مشتری

آنالیز رفتار خریدار مشتری
آنالیز رفتار خریدار مشتری

تمام افرادی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعالیت می کنند، آنالیز رفتار خریداری مشتری یکی از موارد حیاتی است که باید برای بیزینس خود انجام دهند. این کار به بازایابان دیجیتالی کمک می کند تا رفتار خرید مشتریان را از ابتدای ورود به وبسایت یا اپلیکیشن تا انتها درک کنند.

 همچنین به دریافت الگوی خرید، تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری و روندهایی که بر الگوی خرید کمک زیادی  می شود. در واقع اینترنت اشیا می تواند اطلاعات دقیق تری راجع به سلیقه مشتری به کسب و کارها ارائه دهد تا بازاریابان محصولات خود را بر پایه آن ها توسعه دهند.

توسعه محصول

توسعه محصول با اینترنت اشیا
توسعه محصول با اینترنت اشیا

یکی از مهم ترین کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال، کمک به توسعه محصول است. در این شرایط دیجیتال مارکترها می توانند متوجه شوند که مشتریان نهایی چه انتظاری از برندشان دارند. فهمیدن این موضوع به بهبود خدمات و کیفیت محصولشان کمک شایانی می کند. همچنین به بازاریابان دیجیتال می توانند تقاضا و برنامه ریزی بهتری برای محصولاتشان انجام دهند. در واقع اینترنت اشیا به کسب و کارها کمک می کند تا در حوزه بازاریابی بهتر و سریع تر تصمیم بگیرند.

داده های بزرگ

کسب و کارها زمانی که قصد توسعه محصول یا آنالیز رفتار مشتری را داشته باشند، نیاز به داده های زیاد دارند. کسب و کارهای سنتی در رابطه با جمع آوری داده های بزرگ همیشه با چالش های زیادی مواجه می شدند؛ اما دستگاه های مبنتی بر اینترنت اشیا از طریق سنسورهای مربوط به رفتار و مصرف مشتری ها اطلاعات زیادی را ارائه می دهند.

طبق نظر متخصصان اینترنت اشیا تا سال 2025 میلادی حدود ۴۴ Zettabytes داده  تولید می شوند که این داده ها به بازاریابان دیجیتال کمک می کند تا تهدیدهای این حوزه کاهش و فرصت های بازاریابی را افزایش دهند.

تجزیه و تحلیل مشتری

تجزیته و تحلیل مشتری با استفاده از اینترنت اشیا
تجزیه و تحلیل مشتری با استفاده از اینترنت اشیا

یکی از روش های افزایش فروش، تجزیه و تحلیل مشتری است. این کار باعث می شود تفکر صاحب کسب و کار به تفکر مشتری نزدیک تر می شود. این کار در کسب و کارهای سنتی به صورت دستی انجام می شود. به‌عنوان مثال صاحب مغازه آخر هر ماه با بررسی تعداد محصولات فروش رفته می تواند، محصولات پرفروش را متوجه شود. در این شرایط بیشتر از گذشته آن محصولات را در مغازه اش قرار می دهد.

این کار در کسب و کارهای بزرگ و دیجیتال امکان پذیر نیست؛ زیرا خیلی از مشتری ها به صورت آنلاین خرید می کنند.در این شرایط می توان از کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال استفاده کرد و با کمک دستگاه های هوشمند ذهن مصرف کننده را حدس زد؛ زیرا دستگاه های هوشمند حجم زیادی از اطلاعات را به صاحبان کسب و کار ارائه می دهند که باعث افزایش بینش عمیق تری در مورد مشتریان می شود.

با استفاده از داده های دریافت شده از دستگاه‌های هوشمند به مرور سبک زندگی روزمره مصرف کنندگان برای صاحبان بیزینس شناسایی می‌شود که این امر به آن ها اجازه می دهد تا محصولات پرفروش را بیشتر در معرض دید آن ها قرار دهند.

شخصی سازی بهتر

کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال
کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال

اگر تا به حال به وبسایت های فروشگاهی سرزده باشید بعد از مدتی خواهید دید مطالبی که موردعلاقه شما هست بیشتر در معرض دیدتان قرار می گیرند. الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام هم دقیقا از همین سیستم استفاده می کند و بعد از چندین بار مراجعه، مطالبی را که بیشتر به آن سر زده اید برایتان نمایش می دهد.

شخصی سازی در کسب و کارها هم یکی از کاربرد اینترنت اشیا در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود و راهی است برای درگیر کردن مخاطبان به حساب می آید. کسب و کارها با شخصی سازی مخاطبان بیشتری را هدف می گیرند و کارایی کمپین های بازاریای خود را بهبود می بخشند.

از دیگر مزایای اینترنت اشیا این است که اطلاعات جانبی مختلفی را در مورد مشتریان جمع آوری می کند. این اطلاعات به فروشندگاه کمک می کند تا چه نوع کمپین را باید برای مشتریان خود در نظر بگیرند. در واقع براساس اطلاعات جمع آوری شده، صاحبان کسب و کار می کنند تصمیمات مهم و حساس تری را بگیرند که بیشترین سود را برایشان داده باشد.

انواع کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتالی

  • ویژگی NFC:  فروشگاه‌های خرده فروشی در سراسر کشور می توانند با نصب NFC بر روی قفسه های مختلف، اطلاعات آن قفسه را درج کنند. در این شرایط مشتریان به راحتی می توانند اطلاعات مربوط به هر محصول یا دسته بندی را مطالعه کنند.
  • Geofencing: یکی از کاربرد مهم اینترنت اشیا در بازاریابی استفاده از سیستم های بازاریابی پیام متنی است. این سیستم ها از موقعیت مکانی شما استفاده کرده و پیام های متنی را به کلیه دستگاه هایی که در آن منطقه وجود دارند ارسال می کنند. این سیستم برای کسب و کارهایی که مبتنی بر یک موقعیت جغرافیایی خاص فعالیت می کنند بسیار پرسود خواهد بود.
  • بلوتوث: اگر صاحب یک فروشگاه خرده فروشی هستید می توانید با استفاده از بلوتوث با کمک بیکن ها، به تلفن های هوشمند متصل شوید. در واقع یک اپلیکیشن در موبایل این تکنولوژی را فعال می کند و از صاحب موبایل اجازه دسترسی می گیرد. در این شرایط صاحب فروشگاه می تواند بدون نیاز به اینترنت، محتوای خاصی را از طریق بلوتوث یا WiFi به شما منقل کند.
  • WiFi Hotspot: زمانی که مردم در یک کانکشنی در یک مکان خاص مانند فرودگاه ها، فروشگاه ها متصل باشند، صاحبان کسب و کار می توانند تعدادی از محتوای تبلیغاتی خود را از طریق مرورگر وب برای آن ها ارسال کنند.

جمع بندی

در این مقاله درباره کاربرد اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال صحبت کردیم. این تکنولوژی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا پروسه تبلیغات خود را به راحتی انجام دهند و فعالیت های بازاریابی خود را کارآمدتر کنند.

بازاریابان دیجیتالی با تحلیل مشتری و توسعه محصول خود ارتباط بین خود و مشتری نزدیک تر از همیشه می شود. در نتیجه کسب و کارها می توانند تمرکز خود را بر روی محصولات و خدماتی بگذارند که مشتریان بیشتر به آن ها علاقه دارند. به همین خاطر بازارکار اینترنت اشیا در ایران بسیار رواج پیدا کرده و خیلی از کسب و کارها از این تکنولوژی برای افزایش درآمد خود استفاده می کنند.

اشتراک گذاری این مطلب

موضوعات مرتبط