هوش مصنوعی الکسا، دستیار صوتی هوشمند و کارآمد

هوش مصنوعی الکسا چیست؟ این سؤالی است که ذهن افراد بسیاری را درگیر می‌کند. صدای هوش مصنوعی الکسا به کاربران خود کمک می‌کند تا کار‌های روزمره خود براحتی انجام دهند.

الکسا یک صدای از پیش ضبط شده نیست، هوش مصنوعی الکسا از هوش خود استفاده می‌کند تا صحبت‌های کاربر خود را شنیده و آن‌ها را بررسی کند و در نتیجه بهترین و درست‌ترین عمل را انجام دهد. الکسا کار‌های ساده و روزمره شما که هر روز باید یک روند مشخص را برای انجام آن‌ها تکرار کنید را بدون اشتباه برای شما انجام می‌دهد.

هوش مصنوعی الکسا چیست؟

افراد اکثرا تصور می‌کنند که الکسا یک دستیار صوتی ساده است ولی این دستگاه همانند سیری اپل یا دستیار صوتی گوگل یک همراه هوشمند است که می‌توان از آن سوالاتی مانند شرایط آب و هوایی فردا یا سوالاتی دیگر در مورد شرایط جدول لیگ فوتبال یا … را پرسید و او با دقت بالا نتایج را برای شما بازگو کند.

امروزه همه سرویس‌های آمازون به هوش مصنوعی الکسا مجهز شده‌اند و آن را می‌توان در محصولاتی مثل Echo Dot، Echo Spot،  Amazon Fire TV، Echo Show و Amazon Echo پیدا کرد.

هوش مصنوعی الکسا

هوش مصنوعی الکسا با سرور‌های متصل به سیستم‌های ابری ارتباط برقرار می‌کند و از این طریق قادر به شبیه‌سازی و طراحی مکالمات واقعی بوده که آن‌ها را با استفاده از بیان خود با زبان انسان‌ها به شما ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی بالای الکسا بدین صورت عمل می‌کند که اگر شما نزدیک هر کدام از دستگاه‌های متصل به آن باشید و نام ALEXA را صدا بزنید این دستگاه شروع به شنیدن کلمات شما می‌کند و آماده پاسخگویی یا انجام فعالیت‌های مورد نیاز برای شما می‌شود. به این کلمه که دستگاه با شنیدن آن شروع به فعالیت می‌کند WakeUp Word می‌گویند.

طبق مطالب اشاره شده در سایت برنامه‌نویسی آمازون هوش مصنوعی الکسا به گونه‌ای طراحی شده که تقریباً روی هر دستگاهی که مجهز به میکروفون و اسپیکر باشد می‌توان آن را فعال کرد.

این دستگاه به دلیل اینکه از سیستم یادگیری ماشین بهره می‌برد مدام در حال یادگیری رفتار شما و بهبود بخشیدن عملکرد خود می‌باشد تا به طور مثال لحجه شما را بهتر بشناسد و اگر کلمه‌ای را ۳ بار از شما شنید و در تشخیص آن ضعف داشت با ارتقا خود دفعات بعد بدون مشکل متوجه کلام و منظور شما بشود.

در صورتی که به مطالب مرتبط با هوش مصنوعی علاقه دارید می‌توانید مقالات مربوط به این موضوع را در بخش مجله IOT سایت مرکز گسترش اینترنت اشیا ایران مشاهده کنید.

این دستگاه با وجود اینکه سیستم انحصاری شرکت آمازون است و الکسا نام دارد ولی wakeup word یا همان کلمه بیدار باش آن را می‌توان به کلماتی از جمله “”Computer، “Echo” و یا “Amazon” تغییر داد تا در صورت حضور شخصی با نام الکسا یا موارد مشابه بتوان آن را به بهترین نحو شخصی‌سازی کرد و از تداخل در آن جلوگیری کرد.

چرا آمازون به نام الکسا رسید؟

هوش مصنوعی الکسا

گوگل و اپل دستیار‌های صوتی خود را Siri و Google Home نامیدند که با کلمات Hey Siri و OK Google فعال می‌شوند. دیوید لیمپ مدیر اجرایی آمازون که مسئول توسعه الکسا است دلایل این نام‌گذاری را به شرح زیر توضیح می‌دهد.

اولین دلیل آن‌ها برای این انتخاب برگشتن کلمه اکسا به نام الکساندریا می‌باشد، الکساندریا شخصی بود که تلاش برای جمع‌آوری همه دانش دنیا کرده بود و بدین ترتیب آمازون نشان داد که هوش مصنوعی الکسا هم قرار است همه دانش را در یک جا داشته باشد. الکسا با استفاده از یادگیری ماشین همیشه در حال آموزش و کسب اطلاعات بیشتر است.

یکی دیگر از‌ایده‌های این شرکت استفاده از صدای “X” در نام این سیستم بود زیرا الکسا با صدا فعال می‌شود پس منطقی است که زمان صدا زدن آن حرفی در آن باشد که در نام‌های دیگر خیلی کاربرد نداشته باشد تا از تداخل و اشتباه در تشخیص توسط سیستم جلوگیری شود.

لیمپ همچنین در ادامه توضیح می‌دهد که یکی دیگر از دلایل‌های آن‌ها این موضوع بوده که حرف اکس معمولاً در علوم کامپیوتر کاربرد بسیاری دارد و آواشناسی داشتن صدای صامت در نام هم تأثیر داشته‌اند، همه این مسائل در کنار هم باعث شده‌اند که نام الکسا از بین چندین گزینه انتخاب شود و در نتیجه زمانی که کاربران آن را صدا می‌زنند با سرعت و دقت بالا عکس العمل نشان دهد.

هوش مصنوعی الکسا چه امکاناتی را ارائه می‌دهد؟

هوش مصنوعی الکسا
هوش مصنوعی الکسا

الکسا دستورات پیش فرضی دارد که از آن‌ها برای انجام فعالیت‌های مد نظر کاربر استفاده می‌کند، این دستورات همواره در حال بروزرسانی شدن هستند. این فرمان‌ها توسط آمازون Skills نامیده شده‌اند و نکته جالب قابلیت شخصی‌سازی آن‌ها و ایجاد مهارت جدید توسط کاربران متناسب با نیاز‌های آن‌ها می‌باشد که از طریق Amazon Blueprints امکان‌پذیر است.

اسکیلز‌های ساخته شده توسط کاربران می‌توانند در فروشگاه مهارت‌های آمازون قرار داده شوند تا دیگران هم بتوانند در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند.

لیست موارد و فعالیت‌هایی که هوش مصنوعی الکسا می‌تواند برای کاربر خود انجام دهد بسیار زیاد است که در ادامه برخی از مهم‌ترین‌های آن‌ها نام برده خواهند شد:

  • AllRecipes این دستور مخصوص پیدا کردن روش پخت غذا و ارائه آموزش پخت به صورت صوتی است
  • Kindle این مهارت امکان روایت کردن متن کتاب‌ها را ارائه می‌دهد
  • اعلام و ارائه جدول پخش برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی مانند فیلم یا برنامه‌های ورزشی
  • پیدا کردن رستوران‌های نزدیک به مکان فعلی و سفارش غذا
  • انجام فعالیت پرداخت قبض با استفاده از نرم‌افزار Capital One
  • پیشنهاد دادن نصیحت‌هایی برای افراد دارای شرایط خاص مانند خانم‌های باردار
  • پیگیری شرایط فعلی خرید‌های شما از آمازون
  • اعلام و خواندن اخبار مهم روز
  • اعلام و خواندن متن ‌ایمیل‌های شخصی شما
  • ثبت هشدار‌های خاص که به موقعیت مکانی بستگی دارند، مثلاً زمانی که به خانه رسیدم یادم بیار حتماً درب رو قفل کنم
  • بالا بردن سطح ایمنی خانه با استفاده از ابزار‌هایی مثل: Alexa Guard و Away Mode
  • صحبت کردن و ایجاد ارتباط با افرادی که زنگ درب خانه شما را می‌زنند
هوش مصنوعی الکسا
هوش مصنوعی الکسا

قابلیت ایجاد سناریو‌های از پیش تعیین شده

هوش مصنوعی الکسا این قابلیت را دارد که کاربر بتواند برای شرایط خاص چندین دستور را از قبل برای آن مشخص کند که زمانی که این دستور به Alexa داده شد او به صورت اتوماتیک همه آن دستورات را اجرا کند.

به طور مثال می‌توان برای این سیستم تعیین کرد که با گفتن “شب بخیر الکسا” خودش چراغ‌ها را خاموش کند، درب خانه را قفل کند، هشدار‌های بیدار باش فردا را تنظیم کند، قهوه را برای ساعت از پیش تعیین شده آماده کند. این امکانات که به صورت روتین انجام می‌شوند همواره در حال پیشرفت هستند، حتی می‌توان تعریف کرد که پس از بیدار شدن چراغ‌ها را روشن کند و ۱۰ دقیقه پس از آن قهوه را آماده کند.

در صورتی که نگران بیدار شدن بقیه افراد خانه در اثر صحبت کردن الکسا با شما هستید، کافی است خاصیت Whisper Mode را فعال کنید تا با تن صدای آهسته‌تر با شما صحبت کند و همچنین صدای آرام شما را نیز با دقت بیشتری گوش کند.

امروزه آمازون به صورت روزانه در حال اضافه کردن قابلیت‌های جدید به هوش مصنوعی الکسا است و امکاناتی نظیر تشخیص حالات روحی کاربر را نیز به آن اضافی کرده است.

یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری روش استفاده از هوش مصنوعی الکسا سؤال کردن از خود اوست، کافی است به راحتی از او بپرسید ” الکسا، چه جوری می‌تونی به من کمک کنی؟ “. حتی اگر بخواهید از قابلیت‌های جدید آن با خبر شوید کافی است که از خود او بپرسید “Alexa، what are your new feature؟”

هوش مصنوعی الکسا

با چه دستگاه‌هایی می‌توان از هوش مصنوعی الکسا استفاده کرد؟

تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند از الکسا استفاده کنند همواره در حال افزایش است؛ بهترین سخت‌افزار‌ها برای استفاده از Alexa محصولات خود آمازون مانند اکوشو، اکودات و اکو هستند.

دستگاه‌های دیگری از جمله اکو اتو و تلویزیون آمازون و… هم هستند که با الکسا سازگار شده‌اند که از جمله آن‌ها بلندگوی Sonos One، یخچال LG InstaView و کلید چراغ Ecozbee Switch+ را می‌توان نام برد. البته دستگاه‌های دیگر را می‌توان طوری برنامه‌نویسی کرد که بتوانند با الکسا سازگار شوند که نمونه‌های این فرآیند تا کنون انجام شده است.

یکی دیگر از کاربرد‌های هوش مصنوعی الکسا استفاده از آن به عنوان دستگاه مرکزی سیستم‌های خانه هوشمند است، تا کنون سیستم‌های Logitech Harmony، SmartThings و Wink از الکسا برای این هدف استفاده کرده‌اند.

همچنین با استفاده از الکسا می‌توان در چندین مرحله خانه هوشمند خود را کامل کرد زیرا این هوش مصنوعی با دستگاه‌های غیر متمرکزی مثل دماسنج‌های Nest و سوییچ‌های WeMo همگام شود.

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط