تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی زمانی به خوبی مشخص می‌شود که هر کدام را به صورت کامل بشناسیم. با ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره انسان‌ها موضوعی جدید در میان دانشمندان مطرح شده است، آیا هوش مصنوعی امکان رقابت با هوش انسانی را دارد؟ آیا می‌تواند جایگزین انسان‌ها شود؟

هوش مصنوعی تفاوت‌های بسیاری را با هوش انسانی دارد اما با این وجود می‌تواند کار‌های بسیاری را شبیه به انسان‌های انجام دهد.
وقتی که نام هوش مصنوعی به میان می‌آید، معمولاً ذهن مردم به سمت ربات‌های جراح، ماشین‌های هوشمند و دستیاران مجازی هوشمند می‌رود، ولی هوش مصنوعی در زندگی امروزه ما کار‌های زیاد دیگری را انجام می‌دهد که در بسیاری از موارد حتی در زمان استفاده از آن متوجه هوش مصنوعی نمی‌شویم.

به عنوان مثال زمانی که از گوگل مپ استفاده می‌کنیم یا در سایت‌های فروشگاهی به دنبال ۱ محصول خاص می‌گردیم هوش مصنوعی در حال کمک کردن به ما می‌باشد.
هوش مصنوعی به کمک تکنیک‌هایی مانند ماشین لرنینگ می‌تواند اتفاقات اطراف خود را تجزیه و تحلیل کند و از آن‌ها درس گرفته، خود را اصلاح کند. بدین ترتیب تقریباً نیازی به کمک انسان‌ها ندارد.

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی
تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی

هوش چیست؟

توانایی ذهنی کلی برای حل مسأله، استدلال و یادگیری را هوش مینامند. به طور کلی عملکرد‌هایی مانند توجه، حافظه، برنامه‌ریزی، زبان و ادراک را ترکیب می‌کند. در نتیجه این تعریف می‌توان هوش را با استفاده از آزمون‌های استاندارد به طور قابل اعتمادی اندازه‌گیری کرد.

با استفاده از مطالب گفته شده چندین پیامد اجتماعی همانند طول عمر، سلامت، عملکرد شغلی و پیشرفت تحصیلی را می‌توان پیش‌بینی کرد.

هوش مصنوعی

انجام اتوماتیک مطالعه و طراحی عامل هوشمند به معنای هوش مصنوعی است. با استفاده از این هوشمندی توانایی تجزیه و تحلیل محیط‌ها و تولید به سیستم داده می‌شود که، می‌تواند موفقیت را به حداکثر برساند.

نگاه هوش مصنوعی بینش‌ها و ابزار‌هایی استفاده می‌کنند از جمله آن‌ها می‌توان بهینه‌سازی، منطق، احتمال، تئوری کنترل، اقتصاد، تحقیقات عملیات، زبان‌شناسی، علوم شناختی، علوم اعصاب، فلسفه، روانشناسی و علوم کامپیوتر را نام برد.

همچنین این مفاهیم با عوامل دیگری مانند کنترل سیستم‌ها، رباتیک، داده کاوی، لجستیک، تشخیص گفتار، تشخیص چهره و زمان‌بندی همپوشانی دارند.
هوش مصنوعی به عبارت دیگر، تکنولوژی‌ای است که به ماشین‌ها کمک می‌کند تا بتوانند همانند انسان تفکر و رفتار کنند.

از جمله بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی می‌توان مایکروسافت، آلفابت(گوگل)، انویدیا و تسلا را نام برد.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

هوش انسانی

این هوش توانایی یادگیری از تجربیات گذشته، همسو شدن با شرایط جدید، مدیریت‌ ایده پردازی و تغییر شرایط موجود با استفاده از اطلاعات خود را دارد. ارائه انواع مختلف از اطلاعات یکی از توانایی‌های آن است. هوش انسانی امری کاملاً طبیعی است که هیچ گونه بخش مصنوعی‌ای در آن وجود ندارد.
بدلیل اینکه هوش انسان برای فکر کردن و ایجاد برنامه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، نقش حیاتی‌ای را در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند. این هوش هیچ جایگزینی جز خدا ندارد و از بدو تولد به صورت مادر زادی در اختیار انسان‌ها قرار می‌گیرد.
هوش انسانی توانایی‌هایی مانند امکان فکر کردن، فهمیدن ‌ایده‌های پیچیده، حل مسائل عددی و سازگار شدن با مسائل جدید را به انسان‌ها ارائه می‌دهد. اصلی‌ترین عاملی که هوش انسان را از هوش مصنوعی متمایز می‌کند قدرت درک مفاهیم است.

هوش انسانی
هوش انسانی

هوش مصنوعی برتر است یا هوش انسانی

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی است که مشخص می‌کند کدامیک از آن‌ها برتر هستند. تفکری که باعث ساخت دستگاهی شده که بتواند مانند انسان فکر کند از دنیای تخیلی و داستانی وارد دنیای واقعی شده است. امروزه ربات‌ها و هوش مصنوعی می‌توانند کار‌های بسیاری را انجام دهند که قبلاً کاملاً غیر ممکن بوده‌اند.

انسان‌ها مدت خیلی زیادی است که در تلاش برای ساخت هوش مصنوعی‌ای هستند تا بوسیله آن بتوانند زندگی بشر را راحت‌تر کنند. ربات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند کار‌های بسیاری را انجام دهند با این تفاوت که سرعت و دقت بیشتری از انسان‌ها دارند و همچنین با توجه به اینکه در موقعیت‌های تکراری و کسل‌کننده، خسته نمی‌شوند، راندمان کاری بالاتری را نیز از خود نشان می‌دهند.
هوش انسانی از سمت دیگر به دلیل داشتن لایه‌های عمیق بسیار در مغز انسان‌ها رفتار و عملکرد پیچیده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارد و همچنین توانایی یادگیری از تجربیات خود را دارد؛ به همین دلایل این تفکر که هوش مصنوعی بتواند در چند سال آینده جایگزین هوش انسانی شود، اشتباه است.

مهمترین تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی

اگر فرض کنیم مغز انسان حدود ۲۵ وات انرژی برای پردازش یک مسأله خاص مصرف کند، سیستم‌های کامپیوتری امروزی همان مسأله را با مصرف ۲ وات انرژی حل می‌کنند.
در زمینه سرعت هوش مصنوعی سرعت بسیار بسیار زیادی دارد و به راحتی می‌تواند انسان‌ها پشت سر بگذارد.
هوش مصنوعی برای سازگاری با محیط و شرایط جدید زمان بسیار زیادی را نیاز دارد در حالی که انسان‌ها بسیار سریع‌تر می‌توانند با شرایط جدید سازگار شوند و بواسطه همین موضوع می‌توانند توانایی‌های جدید را زودتر از کامپیوتر‌ها یاد بگیرند و آن‌ها را تجربه کنند.
انسان‌ها می‌توانند مسائل قدیمی و تجربه‌های دیگران را بررسی کنند از آن‌ها تجربه کسب کنند و با استفاده از این تجربیات، پیشرفت کنند ولی هوش مصنوعی همچین امکانی را ندارد و فقط در صورتی که موضوع جدید به ان آموزش داده شود می‌تواند مطالب جدید را فرا بگیرد.
هوش مصنوعی فقط به داده‌هایی که کسب می‌کند وابسته است، این در حالی است که انسان‌ها با استفاده از توانایی تفکر، حافظه و مغز خود کار‌ها را پیش می‌برند.
هوش مصنوعی احساس ندارد و هیچگونه تصوری از درک رفتار‌های اجتماعی ندارد ولی در نقطه مقابل آن هوش انسانی در تعامل با دیگران خیلی قوی‌تر است و با رعایت نکات مهم، ظرافت بیشتری را هم از خود به نمایش می‌گذارد.

تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی
تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی

زمان بیشتر برای خلاقیت و نوآوری

زمانی که کار‌های روتین و تکراری را ماشین‌ها بتوانند به بهترین نحو انجام دهند و نیازی به دخالت انسان‌ها نداشته باشند، متخصصان برای تفکر زمان بیشتر و تمرکز بیشتری خواهند داشت تا بتوانند راه حل‌های بهتر و مؤثر‌تری را برای مشکلات موجود بیابند.
تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی از خالق آن تا کاربرد‌های آن بسیار زیاد و مشهود است.
جدا از موضوع تفاوت هوش مصنوعی و هوش انسانی با هم امروزه استفاده‌های بسیاری از هوش مصنوعی می‌شود. این هوش در صنعت خانه‌های هوشمند، خودرو هوشمند، اینترنت ‌اشیا و غیره کاربرد دارد.

اشتراک گذاری این مطلب

نظرات شما



موضوعات مرتبط