بهترین کتاب های هوش مصنوعی برای مبتدیان

در دنیای امروز که هوش مصنوعی چت جی بی‌تی جهان را متحول کرده است، اهمیت یادگیری این علم بیشتر از گذشته خودش را نشان می‌دهد. در دهه اخیر هوش مصنوعی تنها دیگر یک سوژه برای ساخت فیلم‌های علمی-تخیلی نیست بلکه به یکی از حوزه‌های مهم و اساسی در علوم دنیا تبدیل شده است. حال مسیر یادگیری هوش مصنوعی برای مبتدیان چیست؟ مسلماً یکی از اولین راه‌ها، خواندن کتاب است؛ اما چطور می‌توان بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی را پیدا کرد؟ نام آن‌ها چیست؟ اگر شما هم به این حوزه علاقمندین و چنین سؤالاتی در ذهن دارید پیشنهاد می‌شود تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

معرفی 7 کتاب هوش مصنوعی

با وجود پیشرفت تکنولوژی و رشد سریع تولید محتوای دیجیتالی نظیر تصویر و ویدئو، هنوز هم افرادی هستند که خواند کتاب را ترجیح می‌دهند. زمانی که زندگی بسیاری از افراد موفق را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها بیشتر از افراد عادی اهل کتاب و مطالعه بودند و شاید این عادتشان نیز یکی از دلایل برتری آن‌ها نسبت به دیگران باشد.

کتاب هوش مصنوعی «شبکه عصبی خود را بسازید»

کتاب هوش مصنوعی «شبکه-عصبی خود را بسازید»
کتاب هوش مصنوعی «شبکه-عصبی خود را بسازید»

اگر به دنبال خواندن بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی هستید، کتاب «Make Your Own Neural Network»، می‌تواند یک مرجع خوب برای شروع یادگیری هوش مصنوعی برای شما باشد. همانطور که می‌دانید شبکه‌های عصبی یک عنصر کلیدی در فناوری دیپ لرنینگ و هوش مصنوعی به شمار است و در فناوری‌هایی که قادر به انجام پیچیده‌ترین فعالیت‌ها هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال تعداد بسیار کمی وجود دارند که می‌توانند به شکل عمیقی نحوه کار این شبکه‌های عصبی را درک و تجزیه و تحلیل کنند.

شما با خواند کتاب «Make Your Own Neural Network» وجود یک راهنما را در یک مسیر سرگرم‌کننده احساس کنید. ‌ایده‌ها و مثال‌های بسیار ساده‌ای در این کتاب وجود دارد که در درک درست از نحوه عملکرد شبکه‌های عصبی بسیار مؤثر هستند. به شکلی که شما با داشتن سواد ریاضی در حد دبیرستان می‌توانید به دنیای هوش مصنوعی و دیتاساینس قدم بردارید. با این حال هر چقدر که از خواند این کتاب می‌گذرد می‌توانید مفاهیم بیشتری از کدنویسی، ساختن شبکه عصبی را فرا بگیرید.

کتاب Artificial Intelligence For Dummies

کتاب ArtificialIntelligence For Dummies
کتاب ArtificialIntelligence For Dummies

اگر اهل مطالعه باشید احتمالاً در کتاب فروشی‌های معتبر کتاب‌های For Dummies به چشم تان خورده است. این کتاب ها که با تم رنگی زرد مشکی‌شان معروف شده اند در ابتدای آخرین دهه قرن بیستم، با هدف آشنایی عامه مردم با مباحث تکنولوژی در آمریکا به چاپ رسید. این کتاب‌ها به‌خاطر نوشتار ساده و قابل فهم به‌سرعت جایگاه ویژه‌ای در بین مردم باز کرد. به‌طوری که امروزه بیش از 250 میلیون نسخه از مجموعه کتاب‌های این انتشارات در سراسر جهان وجود دارد.

کتاب Artificial Intelligence For Dummies نیز یکی از بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی است که با مقدمه‌ای خوب و روشن علم هوش مصنوعی را برای شما تشریح می‌کند. در این کتاب درباره مثال‌هایی واضح مانند دستگاه‌های هوشمند مانند خانه هوشمند، ساعت هوشمند و هر آنچه را که بتوان دستگاه هوشمند نامید صحبت می‌کند.

اگر به نحوه توسعه هوش مصنوعی و میزان نفوذ آن علاقمند هستید، کتاب هوش مصنوعی برای مبتدیان به قلم پل مولر و لوکا ماسارون می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. شما در این کتاب تعاریف اولیه‌ای از هوش مصنوعی و همچنین توضیحاتی ساده از الگوریتم‌ها، داده، سخت‌افزار را مطالعه خواهید کرد.

کتاب موتورهای هوش مصنوعی

Artificial Intelligence Engines book
Artificial Intelligence Engines book

بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی، کتاب‌هایی هستند که مفاهیم ابتدایی و پایه‌ای را برای مخاطب شرح دهند. کتاب موتور‌های هوش مصنوعی نیز مقدمه‌ای بر ریاضیات را بیان می‌کند که برای یادگیری منطق الگوریتم‌های هوش مصنوعی بسیار ضروری هستند. با این حال با وجود منابع زیاد برای هوش مصنوعی، این کتاب را می‌توان یکی از بهترین قدم‌های ابتدای یادگیری هوش مصنوعی علل الخصوص برای متبدیان دانست.

در مقدمه کتاب «Artificial Intelligence Engines» به قلم جیمز وی استون درباره الگوریتم‌های هوش مصنوعی در قالب شبکه‌های عصبی صحبت می‌کند. در مقدمه این کتاب درباره شبکه‌های عصبی دیپ به الگوریتم‌های تطبیقی برای تسلط بر انواع فعالیت‌های انسانی، تشخیص‌اشیا، تشخیص سرطان، تشخیص گفتار، کنترل روباتیک، صنعت گیمینگ و… صحبت می‌کند و بعد تحلیل‌های ریاضی دقیقی از آن‌ها را ترسیم می‌کند.

کتاب TensorFlow in 1 Day

کتاب TensorFlow
کتاب TensorFlow

کتاب TensorFlow یکی از معروف‌ترین و بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی در بازار است که به شما کمک می‌کند تا یک شبکه عصبی را تجسم و طراحی کنید. شما در این کتاب در کنار آموزش مباحث پیچیده، به یادگیری محبث شبکه‌های عصبی بازگشتی نیز می‌پردازید.

اگر بخواهید الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را که از TensorFlow استفاده می‌کنند می‌توان با خواند این کتاب یاد گرفت. این الگوریتم‌ها یادگیری عمیق، روش‌های لایه‌ای، Boston Tree و wipe & deep است. همچنین اگر مایل هستید تا مباحث را فقط به حالت آکادمیک نخوانید این کتاب شامل تمرین‌های کامل و حرفه‌ای در زمینه یادگیری عمیق و همچنین مثال‌هایی با جزئیات هستند.

کتاب هوش مصنوعی کاربردی، کتابی برای رهبران تجاری

کتاب «Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders»
کتاب «Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders»

کتاب «Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders» یکی از بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی است و راهنمای عملی برای افرادی که می‌خواهند در حوزه مدیریت فعالیت کنند محسوب می‌شود. این کتاب برای افزایش بهره وری سازمان‌ها و همچنین به کارگیری هوش مصنوعی و لرنینگ ماشین برای تصمیمات تجاریت بسیار مفید است.

همانطور که از این کتاب مشخص است با خواندن کتاب «Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders» متوجه خواهید شد که بهترین موارد استفاده تجاری از هوش مصنوعی کدام هستند؟ چگونه باید پلتفرم هوش مصنوعی ساخت یا آن را خرید؟ چگونه می‌تواند استعداد‌های برتر در حوزه هوش مصنوعی را برای سازمان خود پیدا و جذب کنید؟

کتاب معماران هوش

کتاب Architects-of-Intelligence
کتاب Architects-of-Intelligence

کتاب Architects of Intelligence حاوی مجموعه‌ای از مصاحبه‌های عمیق درباره هوش مصنوعی است که می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی از آن دریافت کنید. این کتاب که شامل مصاحبه با باهوش‌ترین افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی مانند یوشوا بنگی، رادنی بروکس، دمیس حسابیس و استوارت راسل است که می‌تواند دانش عمیقی در مورد هوش مصنوعی و آینده آن را درک کنید.

کتاب «انسان + ماشین: تجسم مجدد کار در عصر هوش مصنوعی»

کتاب «Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders»
کتاب «Applied Artificial Intelligence: A Handbook For Business Leaders»

کتاب هوش مصنوعی «Human + Machine: Reimagining Work in the Age of AI» توسط پل آر. داگرتی و اچ جیمز ویلسون نوشته شده است. این کتاب در مورد ماهیت پارادایم هوش مصنوعی صحبت می‌کند، که به شما کمک می‌کند تا همه فرآیند‌های تجاری در یک سازمان را تغییر دهید. این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه شرکت‌ها از قوانین جدید هوش مصنوعی برای پیشرفت در نوآوری استفاده می‌کنند. همچنین شش نوع کاملاً جدید نقش ترکیبی انسان + ماشین را توصیف می‌کند که هر شرکتی باید از آن‌ها بهره ببرد.

هوش مصنوعی در بهداشت و درمان

کتاب-artifical-intelligence-at-healtcare-
کتابartificalintelligence-at-healtcare-

کتاب artifical intelligence at healtcare به قلم پاراگ سورش و ماجان‌ام دی یکی از بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی است که درباره حوزه بهداشت و درمان صحبت می‌کنند. شما در این کتاب با مثال‌هایی از پزشکی شروع می‌شود و به مواردی که هوش مصنوعی می‌تواند در این حوزه کار ساز باشد رو به رو می‌شوید. نویسنده‌های کتاب درباره ظرفیت‌های هوش مصنوعی و همچنین نقاط قوت آن و همچنین بحث‌هایی درباره مسائل اخلاقی استفاده از آن در حوزه پزشکی نیز می‌پردازند.

جمع بندی

در این مقاله از مجله اینترنت اشیا تا از بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی صحبت کردیم. اگر درباره این تکنولوژی اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می‌شود که مقاله هوش مصنوعی چیست را مطالعه کنید. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتار‌های هوشمند انسانی داشته باشند. رفتار‌هایی از قبیل درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایند‌های تفکری و شیوه‌های استدلالی انسان و پاسخ موفق به آن‌ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل. اگر شما هم به این حوزه علاقه دارید در قسمت نظرات بهترین کتاب‌های هوش مصنوعی را که تا به حال مطالعه کرده اید برای ما بنوسید.

اشتراک گذاری این مطلب

  1. علی عزیزی

    کتاب Artificial Intelligence For Dummies کتاب خوبیه. من خوندمش

    reply
    1. کاملا درسته علی جان
      کتاب Applied Artificial Intelligence هم کتاب خوبیه
      پیشنهاد میکنم مطالعه کنید

      reply

نظرات شما



موضوعات مرتبط