کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد

اینترنت صنعتی چیست؟

به کاربرد اینترنت اشیا در صنعت، «اینترنت اشیا صنعتی» می‌گویند. اینترنت اشیا صنعتی با فراهم آوردن امکان دستیابی به مقادیر بسیار بیشتری از داده‌ها، سرعت و بهره‌وری بیشتری را برای صنایع فراهم می کند.

تعدادی از صنایع مانند فولاد نیز شروع به اجرا و پیاده‌سازی اینترنت اشیا صنعتی با استفاده از دستگاه‌های هوشمند متصل به هم، در کارخانه‌های خود کرده‌اند.

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد
کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد

اینترنت اشیا می‌تواند به طور قابل توجهی بهره‌وری، مقیاس‌پذیری، صرفه‌جویی در زمان و هزینه را برای سازمان‌های فولادی در پی داشته باشد.

اینترنت اشیا صنعتی باعث شده تا تجهیزات از سطح جمع‌آوری اطلاعات تا سطح پیاده‌سازی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند. در حالیکه در گذشته اجزایی همچون تجهیزات و سیستم‌ها، سنسورها، آلارم‌ها و … به‌طور جداگانه به یکدیگر متصل بودند؛ اما امروزه این اجزا به یک ساختار واحد متصل بوده که می‌تواند توسط کاربر قابل دستیابی باشد.

مزایای اینترنت اشیا در صنعت فولاد

      • دریافت راحت اطلاعات از تجهیزات و اعمال تغییر در آن ها

      • به حداقل رساندن نیاز به حضور برنامه نویسان برای انجام کارها

      • عدم نیاز به نمونه گیری از داده ها

      • توانایی تجزیه و تحلیل مقدار زیادی از داده ها با استفاده از اینترنت اشیا

    چگونه اینترنت اشیا در صنعت فولاد اعمال می شود

    اینترنت اشیا در صنعت فولاد
    اینترنت اشیا در صنعت فولاد

    • دید تولید بالاتر

    برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیا به سرپرستان و مدیران کارخانه اجازه می دهد تا با اتصال ابزاری که اپراتورها برای انجام کارهای خود از آنها به ماشین های در حال تولید استفاده می کنند، خروجی تیم خود را در زمان واقعی مشاهده کنند تا تجزیه تحلیل وسیع تری نسبت تمام موارد داشته باشند.

    • بهبود بهره وری اپراتور

    یکی از مهم‌ترین کاربرد اینترنت اشیا در صنعت، اپراتورها می توانند قطعات مورد نیاز خود را سریع تر در جریان کار بدون افت کیفیت پیدا کنند.

    • مصرف انرژی کمتر

    دستگاه های اینترنت اشیا در صنایع حوزه فولاد می توانند میزان فعالیت مناسب را تشخیص داده و به صورت خودکار در لحظات مورد نیاز خاموش یا روشن شوند.

    به‌عنوان مثال میزان سرمایش محیط با استفاده از سنسورهای اینترنت اشیا انجام شده و با توجه به دمای هوای محیط تعیین می کنند که روی چه دمایی تنظیم شوند.

    • مانیتور زنجیره تامین

    تکنولوژی اینترنت اشیا صنایع فولادی را با استفاده از حسگرهای نصب شده در محل می توانید بر روی زنجیره تامین نظارت داشته باشند. همچنین با ردیابی ورودی ها، دسترسی به اطلاعات دستگاه ها و محصولات را به صورت لحظه ای فرام می سازد.

    • محیط خاصی را حفظ کنید

    حسگرهای محیطی نصب شده در محیط کارخانه می توانند به طور مداوم شرایط حیاتی برای کیفیت را نظارت کنند و در صورت تجاوز از آستانه کیفیت به مدیران هشدار دهند. همچنین مدیران می‌توانند روی متغیرها به صورت لحظه ای نظارت کنند و زمانی که از پارامترهای مورد انتظار فراتر رفتند هشدارهای فوری دریافت کنند.

    • جمع آوری داده به صورت خودکار

    یکی از موارد مورد نیاز صنایع بزرگ مانند فولاد، جمع آوری داده است؛ ولی صنایع با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا می توانند داده ها و اطلاعات را به صورت خودکار جمع آوری کنند تا در زمان صرفه جویی شود و زمان باقی مانده را صرف بهبود فرآیندهای دیگر کنند.

     

    فناوری های دیجیتال در صنعت فولاد

    کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد
    کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد

    امروزه، تولیدکنندگان فولاد و فلزات با یک فرصت بزرگ برای تغییر مدل عملیاتی خود به‌کمک پیاده‌سازی فناوری دیجیتال روبرو هستند که آنها را قادر می‌سازد تا کارایی عملیاتی، خدمات مشتری، سطح موجودی و حاشیه سود را بهبود بخشند. فناوری‌های جدید منجر به شیوه‌های انقلابی می‌شوند که به شرکت‌های فولادی نسبت به رقبای خود برتری می‌بخشد. این فناوری ها شامل موارد زیر هستند:

    • هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، تحلیل داده، اینترنت اشیا

    طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، سرمایه‌گذاری در تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت بهینه‌سازی فرآیند تولید در فولاد، در سال ۲۰۳۱ به ارزش ۲٫۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

    شرکت‌ها می‌توانند به سرعت در فناوری‌های جدید مانند تحلیل‌گری پیش‌بینانه و دریاچه‌های داده از طریق آزمایش‌های چابک سرمایه‌گذاری کنند و در عرض چند ماه یا حتی چند هفته به نتیجه برسند.

    تحلیل‌گری پیش‌بینانه می‌تواند سرعت تولید را بهبود بخشد و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهد. همچنین به ساده‌سازی اجرای فناوری‌های جدید کمک می‌کند. همه این‌ها فقط با تجزیه و تحلیل کلان‌داده امکان‌پذیر است. بدون داده، شرکت‌ها نمی‌توانند بینش ایجاد کنند یا الگوهایی را برای بهبود عملیات شناسایی نمایند. علاوه بر این، اکثر شرکت‌ها می‌توانند در اولین سال خود نرخ بازگشت سرمایه مثبت داشته باشند، که بهبود قابل توجهی نسبت به سرمایه‌گذاری سنتی در فناوری اطلاعات است.

    فناوری‌های دیجیتال هنگامی که برای فروش استفاده می‌شوند، می‌توانند با نظارت بر نیازهای مشتری و عواملی که تقاضا را افزایش می‌دهند، به پیش‌بینی افزایش تقاضا کمک کنند. درواقع فهمیدن آنچه که مشتریان انتظار دارند و داشتن توانایی پیش‌بینی افزایش تقاضا به تولیدکنندگان فولاد اجازه می‌دهد تا موجودی کالا را افزایش دهند، حاشیه سود را بهبود بخشند و به طور کلی خدمات بهتری ارائه دهند.

    در روش‌های سنتی، پیشبینی به تجربه افراد بستگی دارد و تنها امکان جمع آوری محدودی از اطلاعات و تجزیه و تحلیل امکان پذیر است؛ اما در روش های نوین و با استفاده از تکنولوژی و پروتکل‌های اینترنت اشیا و با کمک سنسورها و الگوریتم های یادگیری ماشین، دقت تجزیه و تحلیل را می توان تا حد بسیار زیادی افزایش داد و زمان بیشتری قبل از خربای های برنامه ریزی نشده برای رفع مشکلات احتمالی فراهن نمود.

    در واقع توانایی پیش‌بینی دقیق امکان افزایش تقاضا و روند صنعت به تولیدکنندگان فولادی نسبت به رقبای خود برتری می‌دهد و با هوشمندترشدن الگوریتم‌های یادگیری ماشین، دقت پیش‌بینی‌ها در طول زمان بهبود بیشتری می‌یابد.  به محض اینکه یک شرکت از فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی، یادیگیری ماشینی و اینترنت اشیا استفاده کند، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دقت در پیش‌بینی خواهد داشت. به این ترتیب، تولیدکنندگان زمان بیشتری برای تمرکز بر مشتریان و نیازهای آن‌ها خواهند داشت.

    سؤالات متداول

    چند نمونه از کاربرد اینترنت اشیا در صنعت فولاد را نام ببرید؟

    دریافت سریع اطلاعات، کم کردن نیاز به حضور نیروی انسانی، عدم نیاز به نمونه‌گیری از اطلاعات.

     

    اشتراک گذاری این مطلب

    نظرات شما



    موضوعات مرتبط