در عصر تکنولوژی و در دنیای امروز، اختصاص زمان سبز به تقاطع های شلوغ براساس حجم ترافیک عبوری به صورت لحظهای و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری، تنها توسط سیستمهای هوشمند کنترل مرکزی چراغهای راهنمایی تقاطعات و کنترل شبکه معابر امکان پذیر میباشد.
سامانه هوشمند کنترل چراغ راهنمایی امکانی بسیار حیات جهت مدیریت و کنترل ترافیک رو به رشد در شهر های ایران می باشد.
در تقاطعات معمولا میزان تقاضا و حجم ورودی به تقاطع ثابت نیست و این مساله موجب کاهش اثر عملکرد چراغ ها بازمان بندی ثابت می شود. جهت حداکثر شدن کارایی جریان ترافیک شبکه معابر از این روش استفاده می شود. با این روش میتوان با ایجاد هماهنگی بین چراغهای راهنمایی در تقاطعات مختلف به اهداف شبکه دست یافت.
۱- کنترل هماهنگ شریانی که ساده ترین حالت کنترل هماهنگ تقاطع ها ، کنترل هماهنگ در یک شبکه باز وشریانی است.در این نوع هماهنگی هدف ایجاد موج سبز و پیشروی ترافیک در یک مسیر اصلی است. با ایجاد موج سبز در یک مسیر وسایل نقلیه به صورت دسته ای حرکت می کنند .این نوع کنترل در مسیرهایی که یک طرفه بوده ودسترسی محدودی به آن وارد می شود مناسب می باشد .
۲- کنترل شبکه ای که هدف از ایجاد این هماهنگی تامین مسیر موج سبز برای کلیه مسیرها می باشد. اما عملا در شبکه معابر و مسیرهای متقاطع این امر غیرممکن است . بنابراین هدف بیشینه نمودن بیشینه نمودن کارایی شبکه حمل ونقل است.
استفاده از سیستمهای هوشمند در شهرهای کوچک کارآیی خود را به سرعت نشان می دهد، و با اندازه گیری طول صف و زمان تاخیر، قبل و بعد از نصب کنترلر ارزش این سیستم به سادگی قابل ارزیابی کمی است. براساس مطالعات انتشاریافته ؛ در شهر سیدنی استرالیا نصب این سامانه باعث ۳۰ درصد کاهش مصرف سوخت و ۲۵ درصد کاهش آلودگی شده، درپاریس ۱۰ درصد کاهش مصرف سوخت ، ۳۰ درصد کاهش توقف و ۲۰ درصد کاهش زمان سفر، در تورنتو ۷.۵ درصد کاهش مصرف سوخت ، ۲۲ درصد کاهش توقف و هشت درصد کاهش زمان سفر، در واشنگتن ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ گالن در سال کاهش مصرف سوخت و۱۴۵ هزار وسیله نقلیه ساعت کاهش تاخیر سالانه ، در لوس آنجلس ۱۳ درصد کاهش مصرف سوخت ، ۴۱ درصد کاهش زمان توقف ، ۴۴ درصد کاهش زمان تاخیر و ۴۱ درصد کاهش آلودگی هوا را باعث شده است. از ویژگی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- ارتباط با دیگر محیطهای نرم افزاری و سخت افزاری ITS
- قابلیت نصب روی PC و تحت WINDOWS
- امکان توسعه سیستم بدلیل ماژولار بودن سخت افزار مربوطه
- مدیریت تمامی تقاطعات هوشمند موجود در شبکه بصورت متمرکز
- تنظیم پارامترهای زمانبندی بصورت لحظه ای و بر اساس جریان ترافیک و درجه اشباع در هر سیکل
- کاهش تاخیر و توقف اعمالی بر خودروها در تقاطعات درون شهری
- ایجاد موج سبز و هماهنگی بین تقاطعات متوالی یک محور
- کنترل اتوماتیک و بهینه سازی عملکرد چراغهای راهنمائی بر مبنای تغییرات لحظه ای در تقاضا و ظرفیت تردد خودروها
- مانیتورینگ وضعیت تقاطعات از طریق ترمینالهای سیستم و یا بطریقه مودم از راه دور
- کاهش زمان سفر ، آلودگی هوا ، صوتی ، روانی و مصرف سوخت
- ارائه سطوح دسترسی مختلف به کاربران سیستم
- جمع آوری کلیه اطلاعات و آمار ترافیکی در بازه های زمانی مشخص و ارائه بصورت فایلهای متنی و گرافیک